مشروح اخبار


» در آخرین پنجشنبه سال 94طی آیینی باشکوه: مزار زنده یاد استاد محمد بهمن بیگی پدر تعلیمات عشایر ایران در شیراز گلباران شد+تصاویر



در آخرین پنجشنبه سال 94طی آیینی باشکوه توسط جمعی از دانش آموختگان مدارس عشایری مزار زنده یاد استاد محمد بهمن بیگی معروف به پدر تعلیمات عشایر ایران و مزار استاد جهانگیر شهبازی یار دیرین مرحوم محمد بهمن بیگی در جوار خاکجای بهمن بیگی گلباران شد.


در آخرین پنجشنبه سال 94طی آیینی باشکوه توسط جمعی از دانش آموختگان مدارس عشایری مزار زنده یاد استاد محمد بهمن بیگی معروف به پدر تعلیمات عشایر ایران و مزار استاد جهانگیر شهبازی یار دیرین مرحوم محمد بهمن بیگی در جوار خاکجای بهمن بیگی گلباران شد.

به گزارش راک نیوز از شیراز ،  در این آیین که عصر پنجشنبه برگزار شد ، علاقمندان و برخی از دانش آموختگان دبیرستان عشایری در وصف بنیانگذار مدارس عشایری و معلم بزرگ ایل محمد بهمن بیگی و یار وفادار وی مرحوم استاد شهبازی که در جوار زنده یاد بهمن بیگی آرمیده ، اقدام به سرودن شعر و دکلمه کردند.
نماینده منتخب مردم شیراز در مجلس دهم در این آئین ضمن تبریک پیشاپیش سال نو به همه صاحبان اندیشه از استاد محمد بهمن بیگی بعنوان بزرگمردی یاد کرد که در رهگذر اندیشه توانست با شکستن مرزهای قبیلگی و زبانی بنیان نویی را ترسیم کند که نهایش به کرامت و شرافت انسانی ختم شود.
مسعود رضائی خطاب به علاقمندان حاضر بر مزار استاد محمد بهمن بیگی افزود: شما که امروز در رهگذر اندیشه چنین جایگاهی را ماوا و ملجای خود قرار دده اید پیرو افکار والای مردی هستید که با پشت پا زدن به دنیای مادیات با به راه انداختن نهضت الفبا به جنگ بیسوادی و جهل رفت .
وی گفت : گرچه اینک آقای بهمن بیگی مرحوم شده اند و در این آرامگاه ابدی آرمیده اند ولی باید اگاه بود که روح سترگ ایشان هم اکنون زنده است و هیچوقت نخواهد مرد و همواره مهر او بر دلها و قلبها جاری و ساری است .
رضائی ادامه داد: روح دانایی بخش محمد بهمن بیگی در واقع بمنزله چراغ هدایتی است که به ما و فرزندان ما و در یک کلام به آیندگان خط می دهد تا برای رسیدن به آن جایگاهی که کرامت انسانی و اصل و شرافت انسانی لحظه ای درنگ نکنیم .
وی گفت : لازم است که علاقمندان به راه و اندیشه والای استاد بهمن بیگی که تمام مرزهای ساختگی قبیلگی و زبانی را شکست و نگاهها را به دنیای انسانی معطوف ساخت ، با قلم و قدم و افکار خود این راه را تا همیشه ادامه دهند .
سکینه کیانی همسر زنده نام محمد بهمن بیگی ضمن تشکر از شرکت کنندگان در این مراسم گفت : بی تردید بهره گیری از تجربیات آموزشی بهمن بیگی می تواند راهگشای برخی از مشکلات فرهنگی جامعه امروزی باشد.
وی گفت : بهمن بیگی با توام کردن تئوری و عمل توانست نسلی را پرورش داده و تقدیم جامعه نماید که هر کدام از این تحصیلکرده ها امروز در کسوت پزشک ، مهندس ، قاضی و وکیل به خدمت صادقانه به جامعه ایرانی مشغولند.
زنده یاد محمد بهمن بیگی، بنیانگذار آموزش عشایری در ایران، از ایل قشقایی در شهرستان فیروزآباد استان فارس بود. وی کارش را از سال 1331 به تنهایی آغاز کرد و در طول 28 سال مدیریت بر اداره آموزش عشایر، بیش از 10 هزار معلم تربیت کرد و موسسات مختلفی از قبیل دبیرستان شبانه روزی عشایری شیراز، مرکز آموزش فنی و حرفه ای عشایر دختران و پسران، موسسه تربیت مامای عشایر و مرکز تربیت روستاپزشک و دامپزشک را بنیان گذاشت.
وی همچنین توانست نخستین جایزه فرهنگی یونسکو را در سال 1353 به دلیل پیکار با بیسوادی دریافت کند.
علاوه بر آثار فاخری از جمله عرف و عادت در عشایر فارس ، بخارای من ایل من ، اگر قره قاج نبود ، به اجاقت قسم ،تاریخچه مختصری از فعالیتهای اداره کل اموزش عشایر و طلای شهامت که توسط محمد بهمن بیگی به رشته تحریر و تقریر درآمده است،شاگردان این انسان فرهیخته نیز کتابهای زیادی پیرامون شخصیت، اقدامات و اثرات کار فرهنگی ایشان منتشر کرده اند.
براساس این گزارش ، تاکنون علاوه بر آثار مکتوب یادشده فیلم ها یی با عناوین ؛ مدرسه ای که باد برد، اگر بهمن بیگی نبود!، چادرهای سفید ، فرصت ، و دو مستند معلم و الفبای معجزه گر پیرامون زندگی ، شخصیت و اقدامات فرهنگی محمد بهمن بیگی ساخته و از سیمای کشور پخش شده است .
استاد جهانگیر شهبازی نیز که دانش آموخته دانشسرای عالی تهران و از شاگردان مرحوم جلال آل احمد بشمار می رفت در شهریورماه 94در سن 84 سالگی بدرود جهان گفت. وی سالها در کنار مرحوم محمد بهمن بیگی در امور تعلیمات عشایری ایران همت فراوان داشت و بخشی از توسعه علم و دانش در جامعه عشایری ایران مدیون فداکاریها و زحمات اوست .

آثار مکتوب استاد جهانگیری در حوزه ادبیات و دست نوشته های استاد در حوزه فرهنگ ، گنجینه ای گرانبها برای جامعه عشایری و موجب افتخار ایل بزرگ قشقایی ایران است . تلاشهای مرحوم محمد بهمن بیگی و استاد جهانگیر شهبازی برای توسعه دانش در جامعه عشایری ایران از آن جا دارای اهمیت ویژه است که سوادآموزی در بین عشایر کار بسیار سختی بوده است ، کوچ و رفت و آمد های طولانی و خسته کننده که گاه ماهها به درازا می کشید ، تمایل کمتر والدین بخاطر از دست دادن یک یا چند نیروی کمکی در دامداری و اداره زندگی پر مشقت عشایری ، نبود سرپناه ثابت و استاندارد که محافظ خوبی برای سرما و گرما باشد ، نبود نوشت ابزار و اصولا مغازه ای برای تهیه این مواد و از همه مهمتر نبود معلمی که بتواند با این شیوه زندگی و تدریس کنار بیاید از جمله موانعی بود که این مهم را با مشکل و تاخیر سالیان مواجه ساخت . با حضور استاد محمد بهمن بیگی و ایجاد دانشسرای عشایری شیراز و تربیت معلمانی در مدت کم از بین بچه های عشایر ، سواد آموزی در بین عشایر قشقایی و سپس سایر ایلات کشور جدی شد و شوق و ذوق نوجوانان و جوانان برای تحصیل و معلمان برای تدریس و امکانات آموزش عشایر دست به دست هم داد تا جهشی عظیم در امر سوادآموزی عشایر برداشته شود .
استاد محمد بهمن بیگی یازدهم اردیبهشت سال 1389 درسن 90سالگی و استاد جهانگیر شهبازی در شهریورماه 94 و در سن 84سالگی جهان خاکی را بدرود گفتند.






تاریخ انتشار : 28 اسفند 1394, 01:30



» اخبار مرتبط:

  • گلایه همسربهمن بیگی از سازمان یونسکو
  • نامگذاری جایزه ی سال انجمن ترویج علم ایران بنام محمد بهمن بیگی+ عکس
  • بزرگداشت محمدبهمن بیگی در روز معلم/ نوای دلنشین رضوانی در پاس داشت معلم عشایر
  • واکنش همسر محمد بهمن بیگی به خبر یک سایت محلی/پولادی وندا از دوستاران بهمن بیگی بوده
  • مراسم یادبود معلم معلمان در روز معلم/یادبود بهمن بیگی
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟