مشروح اخبار


» بانک مرکزی تا به حال چنین دولتی را به چشم خود ندیده بود!



مجمع بانک مرکزی باید اصلاح جدی شود. وقتی رئیس مجمع بانک مرکزی به دستور رئیس‌جمهور عمل می‌کند، این نشان‌گر عدم استقلال بانک مرکزی است. شورای

مجمع بانک مرکزی باید اصلاح جدی شود. وقتی رئیس مجمع بانک مرکزی به دستور رئیس‌جمهور عمل می‌کند، این نشان‌گر عدم استقلال بانک مرکزی است. شورای پول و اعتبار شورای پول و اعتبار به عنوان تنظیم کننده رفتار بانک مرکزی، یک شورای کاملا دولتی بوده و دولت هدایت‌کننده این شوراست. دولت در قالب مصوبات کارگروهی به بسیاری از وظایف ذاتی بانک مرکزی تعرض کرد.
پایگاه خبری تحلیلی راک نیوز : استقلال بانک مرکزی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های بهبود اقتصاد کشور ماست. دولت نهم و دهم  اما ثابت   در این زمینه چندان مثبت عمل نکرده و نگاه دوز ستی‌اش به بانک مرکزی بخشی از چالش‌های اقتصادی امروز را رقم زده است. در همین زمینه، غلامرضا تاج‌گردون ـ نماینده مجلس شورای اسلامی ـ در گفتگو با «فردا» به مرور این مطلب پرداخته و برای دولت آینده راهکارهایی ارائه کرده است.

altتاج‌گردون با اشاره به وظایف بانک مرکزی در هر نظام اقتصادی عنوان کرد: «بانک مرکزی در ایران جایگاه خاص خود را داشته و دارد؛ اما به دلایل متعدد از جمله حذف بسیاری از نهادهای تصمیم‌گیری قانونی در کشور یا متزلزل شدن این نهادها، بانک مرکزی هم به تبع تنزل پیدا کرده است. این مسأله هم در بُعد قانونی است و هم در بُعد مدیریتی و نگاه دولت به بانک مرکزی وجود دارد.»

این نماینده مجلس با ذکر روند چند ساله اخیر در بانک مرکزی و نگاه دولت فعلی به آن گفت: «تغییرات مدیریتی که در بانک مرکزی صورت گرفته است، نشان می‌دهد که دولت به دنبال یک ساختار مدیریتی خاصی در بانک مرکزی است تا بتواند به شکل قلک به آن نگاه کند. به نظر من بانک مرکزی استقلال خود را کاملاً از دست داده و تقریباً به مرجع اصلی تأمین منابع برای دولت تبدیل شده است. بانک مرکزی نقش تنظیم کننده اقتصاد را فراموش کرده و اصلاً در این وادی کار نمی‌کند.»

وی ادامه داد: «نمونه‌ی این امر، دو حرکت سال 90 و 91 است که ما در بحث تأمین مالی دولت از بانک‌ها مشاهده کردیم؛ به عبارتی سیاست‌های پولی و تنظیم‌کننده بازار پولی ما، ابزار سیاست‌های مالی شده و دولت آن را به عنوان تأمین‌کننده مصارف خود می‌بیند. ما در پایان سال 91 یک حرکت بسیار غیراقتصادی و مخرّب از سوی دولت در بانک مرکزی دیدیم که طی آن این بانک یک شبه چند هزار میلیارد تومان منابع مالی دولت را در تنظیم تغییر حساب‌های آن تأمین کرد. یا مثلا در سال 90 و در شب عید، چندهزار میلیاردتومان از بانک‌ها برداشت می‌کند تا دولت منابعش را تأمین کند.»

نماینده گچساران و باشت در ادامه افزود: «تمام این مشکلات به آنجا برمی‌گردد که بانک مرکزی ما مستقل نیست. این حرکت‌های افراطی موجب می‌شود که تصمیم افراطی هم در نهادهای قانون‌گذاری صورت بگیرد؛ یعنی وقتی دیدند بانک مرکزی مستقل نیست، برای مستقل کردن آن، گفتند بانک مرکزی را در برابر یک نهاد قانون‌گذاری پاسخ‌گو کنیم. همه مسائل به این برمی‌گردد که دولت به بانک مرکزی چگونه نگاه کند. به نظر من در چند سال گذشته دولت نگاه بدی به بانک مرکزی داشت. دولت بعدی هم اگر همین نگاه را ادامه بدهد، این آسیب جدی به اقتصاد ما تداوم می‌یابد.» 

تاج‌گردون با تاکید بر نگاه غلط دولت به بانک مرکزی تاکید کرد: «مجمع بانک مرکزی باید اصلاح جدی شود. وقتی رئیس مجمع بانک مرکزی به دستور رئیس‌جمهور عمل می‌کند، این نشان‌گر عدم استقلال بانک مرکزی است. شورای پول و اعتبار شورای پول و اعتبار به عنوان تنظیم کننده رفتار بانک مرکزی، یک شورای کاملا دولتی بوده و دولت هدایت‌کننده این شوراست. دولت در قالب مصوبات کارگروهی به بسیاری از وظایف ذاتی بانک مرکزی تعرض کرد. دولت حتی به خاطر تحریم یا هرچیز دیگری، با تأسیس کارگروه‌هایی سیاست‌های ارزی را هم که وظیفه ذاتی بانک مرکزی است از دست آن خارج کرده و در دست چند وزیر غیر مرتبط مانند وزیر صنعت قرار داده است.» او افزود: «بانک مرکزی تا به حال چنین چیزی به چشم خودش ندیده بود. دلیل آن هم این بوده که نگاه هیچ دولتی این چنین نبوده است و البته اینجا رئیس کل بانک مرکزی هم متاسفانه خودش را مطیع دولت می‌داند.»

وی در پایان درباره الزامات حل مشکلات کنونی بانک مرکزی در دولت آینده خاطرنشان کرد: «به نظر من، نهادهای ناظر بر بانک مرکزی باید تغییر کند. نمی‌گویم بانک مرکزی به طور مستقیم پاسخ‌گو باشد، اما نهادهای ناظر آن باید تغییر کنند. مجمع بانک که به راحتی به بانک مرکزی دست‌درازی می‌کند باید تغییر کند. البته شرایط امروز واقعا شرایط بدی است و دولت بود که این رفتارها را با بانک مرکزی داشت و امیدواریم دولت  بعد نگاه صحیحی داشته باشد. چراکه اشکال امروز، نوع نگاه دولت کنونی به بانک مرکزی است. نباید قوانین را دور زد و از آنها تخلف کرد، چراکه وقتی کسی مسئول می‌شود باید متعهد به قانون باشد؛ زیرا اگر خودش متعهد نباشد و ضعف در اجرا هم داشته باشد، خود به خود این نهاد را متزلزل می‌کند.»



تاریخ انتشار : 15 اردیبهشت 1392, 11:12



» اخبار مرتبط:

  • توضیح بانک مرکزی درباره پیش فروش سکه
  • ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی شد
  • عدم‌بازگشایی ال‌سی‌های ریالی تیرخلاص به تولید است
  • يک ضامن براي وام زير 10 ميليون تومان لازم الاجراست
  • تغییر رئیس بانک‌مرکزی ضروری است
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟