مشروح اخبار


» مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد خبر داد:افتتاح 7 طرح آبخیزداری با اعتبار 122 میلیارد ریال در دهه فجر امسال



مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: هفت طرح آبخیزداری با ۱۲۲میلیارد و ۶۰۳ میلیون ۹۱۰ هزار ریال اعتبار در دهه فجر امسال در مناطق مختلف این استان افتتاح شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: هفت طرح آبخیزداری با ۱۲۲میلیارد و ۶۰۳ میلیون ۹۱۰ هزار ریال اعتبار در دهه فجر امسال در مناطق مختلف این استان افتتاح شد.

به گزارش راک نیوز،سعید جاوید بخت روز یکشنبه در بازدید از طرح های آبخیزداری باشت در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در قالب این تعداد طرح بیش از ۱۳ هزارو ۱۲۹ متر مکعب عملیات آبخیزداری مانند ساخت بند سنگ و ملات در روستاهای حوضه آبخیز استان اجرا شد.
وی بیان کرد: عملیات آبخیزداری دنا در روستای دارشاهی با اعتباری بیش از ۱۴ میلیاردو ۴۲ میلیون ریال به حجم یکهزارو ۴۶۵ متر مکعب امسال اجرا و به بهره برداری رسید.
جاوید بخت تصریح کرد: ۲ طرح آبخیز داری در روستاهای برک مرغابی و چغل شهرستان کهگیلویه با اعتباری بیش از ۲۸ میلیاردو ۹۲۰ میلیون ریال و حجم ۲ هزارو ۶۷۰ متر مکعب به بهره برداری رسید.
 
وی اظهار کرد: طرح آبخیز داری چادون - مارون شهرستان بهمئی با حجم ۲ هزارو ۴۰۰ متر مکعب، کهوا بویراحمد با حجم یکهزارو ۱۰۰ متر مکعب و اعتبار ۱۳ میلیاردو ۷۷۷ میلیون ریال ، مارگون با حجم سه هزارو ۱۹۴ متر مکعب و اعتبار ۳۷ میلیارد ریال و لیشتر گچساران با حجم ۲ هزارو ۳۰۰ متر مکعب و اعتبار ۲۸ میلیاردو ۵۰۲ میلیون ریال اجرا شد.
اختصاص ۶۲۴ میلیارد ریال اعتبار به طرح های آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد
جاوید بخت تاکید کرد: امسال همچنین ۶۲۴ میلیارد ریال اعتبارات ملی از محل اعتبارات ملی، استانی و مدیریت بحران برای توسعه سازه های آبخیزداری در استان اختصاص یافت.
وی تصریح کرد: هم اکنون ظرفیت سازه های آبخیزداری فعال کهگیلویه و بویراحمد۵۲ میلیون متر مکعب است.
جاوید بخت افزود: سازه های آبخیزداری در حال بهره برداری استان در مناطقی مانند برم مرغابی، میان تنگان، روشن آباد، لیشتر، آبدهگاه، دارشاهی، کوهبا، دشت روم و سپیدار احداث شده اند.
وی اظهار کرد: پیشگیری از فرسایش خاک و کاهش خسارت های سیلاب از مهمترین مزایای طرح های آبخیزداری بوده است.
۴۱ طرح آبخیزداری در کهگیلویه و بویراحمد در دست اجراست
وی عنوان کرد: هم اکنون ۱۷ هزار متر مکعب سازه های آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۴۱طرح در حال ساخت هستند که عملیات اجرایی همه این طرح ها در سال جاری آغاز شده است.
جاوید بخت اظهار کرد: این سازه ها با ۲۱۰ میلیارد ریال اعتبار اجرا خواهد شد و زیرساخت های آن در قالب عملیات سنگ ملاتی و خاکی است.
وی گفت: میانگین پیشرفت فیزیکی طرح های آبخیزداری در دست اجرای استان ۸۰درصد است.
جاوید بخت ابراز کرد: ۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات مدیریت بحران امسال به ایجاد سازه های آبخیزداری در ۱۰ منطقه این استان از جمله آبدهگاه، امامزاده جعفر،رودریش،لوداب و مال شیخ پیش بینی شده که نیمی از آن ابلاغ شده است.
وی گفت: این طرح ها در قالب ۲ هزار و ۸۴۰ مترمربع بند رسوب گیر طراحی شده که هم اکنون در مرحله برگزاری مراحل قانونی مناقصه است و عملیات اجرایی آنان در اسفند ماه امسال آغاز خواهد شد.
جاوید بخت افزود: کنترل سیلاب،ایجاد اشتغال موقت و دائم،نشاط تفرجگاه ها، مهیا شدن آبشخور برای گونه های حیات وحش،تقویت پوشش گیاهی و افزایش تولیدات کشاورزی و دامپروری،کاهش رسوبات و افزایش عمر مفید سدها مزایای مهم اجرای سازه های آبخیزداری در این استان بوده است.



تاریخ انتشار : 16 بهمن 1401, 20:25



» اخبار مرتبط:

  • فاز نخست طرح آبخیزداری آبدهگاه به پایان رسید
  • "به زودی در مناطق خان احمد، سرآبننیز، لیشتر و ماهور باشت طرح آبخیزداری اجراء میشود"
  • کنترل ۱۲۰ هزار مترمکعب سیلاب در کهگیلویه
  • مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
  • پنج طرح کشاورزی با اعتبار ۶۶ میلیارد ریال در باشت افتتاح شد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود