مشروح اخبار


» واکنش متفاوت قم به سفر هم زمان روحانی واحمدی نژاد



رييس‌جمهوري که آخرين روزهاي رياستش بر دولت را مي‌گذراند، دقيقا به مانند اين چند سال اخير، در شرايطي قم را به مقصد تهران ترک کرد که هيچ ديداري با مراجع تقليد نداشت تا يکبار ديگر مشخص شود، دولتي که با ادعاي تلاش براي ظهور امام زمان‌(عج) روي کار آمده بود، به دليل بدرفتاري همچنان مورد غضب مراجع است و به همين دليل هيچکدام از آنها حاضر نشدند ديداري با احمدي نژاد داشته باشند.

حضور همزمان محمود احمدي نژاد و حسن روحاني به عنوان رييس‌جمهوري و رييس‌جمهور منتخب در شهر قم، اتفاقي بود که به دليل اهميت اين شهر مذهبي و حضور چهره‌هاي شاخص حوزه در آن باعث شد تا قياس سفر اين دو چهره، مورد بحث و تبادل‌نظر قرار بگيرد.

روحاني در قم

حسن روحاني در شرايطي به قم سفر کرد که آراي شمرده شده در اين شهر مذهبي نشانگر اين بود که رييس‌جمهور منتخب، منتخب اول مردم قم بودند و بيشترين تعداد راي را با فاصله زيادي نسبت به نفر دوم، به نام او نوشتند تا در پيروزي برنده انتخابات، نقشي مهم داشته باشند. به همين دليل انتظار مي‌رود روحاني در زمان دولت يازدهم، ارتباطي تنگاتنگ و صميمي ‌با قم داشته باشد و برقراري رابطه با روحانيت را از اولويت‌هاي خود قلمداد کند.

احمدي نژاد در قم

محمود احمدي نژاد اما در شرايطي يکي از آخرين سفرهاي خود را شهر «قم» برگزيد که در سال‌هاي گذشته (مخصوصا در زمان دولت دوم احمدي‌نژاد) رابطه‌اي سرد با روحانيت و در نتيجه قم داشت. به طوري که «فاصله دولت با روحانيت» يکي از ويژگي‌هاي دولتي بود که در «راس»ش احمدي‌نژاد و يارانش را مي‌ديد.

ديدارهاي روحاني با مراجع

حسن روحاني در اقامت يک روزه خود جلسات متعددي با شخصيت‌هاي مختلف و البته مراجع اعظام تقليد داشت. ديدار با آيت‌الله شبيري زنجاني و آيت‌الله سبحاني، برگزاري جلسه با آيت‌الله نوري، ديدار صميمانه با آيت‌الله موسوي اردبيلي و ديد و بازديد با آيت‌الله صافي گلپايگاني و مکارم شيرازي از برنامه‌هاي مهم رييس‌جمهور منتخب در قم بود.

حجم ديدارهايي که روحاني با اين چهره‌هاي شاخص داشت، مهر تاييدي است بر مهر تاييد مراجع به انتخاب ملت. مراجع تقليد با استقبال گسترده‌اي که در اين سفر يک روزه از روحاني به جا آوردند اين پيام را به جامعه انتقال دادند که دولت بعدي را مورد تاييد قرار مي‌دهند. آيت‌الله موسوي اردبيلي در اين ديدار با تبريک به دکتر روحاني و آرزوي موفقيت براي وي و دولت يازدهم گفت مردم امروز خوشحال و اميدوار هستند.

وي همچنين به شرايط سياسي کشور اشاره و ابراز اميدواري کرد که فضا با روي کار آمدن دولت يازدهم تلطيف شود و تلخي‌ها و خسارت‌هايي که احيانا پيش آمده، جبران شود. همچنين آيت‌الله صافي‌گلپايگاني خطاب به رييس‌جمهور منتخب گفت: بايد مديريت کساني که در دولت آينده مسووليت مي‌گيرند، عقلاني باشد تا رضايت الهي و مردم تامين شود. وي در ادامه اظهار داشت: توجه به عقلانيت در مسايل سياسي موضوع مهمي‌است که مي‌تواند تنگناهايي که امروز در دنيا وجود دارد را اصلاح کند.

اين مرجع تقليد، مسايل اقتصادي را مهمترين نيازها و توجه به معيشت و اشتغال را از دغدغه‌هاي اصلي جامعه دانست و گفت: دولت با مديريت و تدبير مي‌تواند اين امور را ساماندهي کند. در ديداري ديگر آيت‌الله سبحاني با تبريک به دکتر روحاني و آرزوي موفقيت براي وي و دولت يازدهم، گفت: مي‌دانم که مشکلات کشور زياد است اما ان‌شاءالله برنامه‌ريزي‌ها براي حل مشکلات قرين موفقيت خواهد بود. وي به شرايط کشور در عرصه‌هاي مختلف از جمله حوزه فرهنگي اشاره کرد و افزود: همه مسائل کشور بايد در عرض هم جلو برود تا مشکلات حل‌و‌فصل شود.

اين مرجع تقليد با بيان اين‌که «دعا مي‌کنيم تا شما و دولت يازدهم موفق باشيد» تصريح کرد: همه مي‌دانيم مشکلات سنواتي در يک فرصت کوتاه حل‌و‌فصل نمي‌شود اما مهم اين است که تنش‌ها کم مي‌شود و اين روند خود به حل مشکلات کشور در عرصه‌هاي داخلي و خارجي کمک مي‌کند.

فاصله ماندگار احمدي نژاد و روحانيت

رييس‌جمهوري که آخرين روزهاي رياستش بر دولت را مي‌گذراند، دقيقا به مانند اين چند سال اخير، در شرايطي قم را به مقصد تهران ترک کرد که هيچ ديداري با مراجع تقليد نداشت تا يکبار ديگر مشخص شود، دولتي که با ادعاي تلاش براي ظهور امام زمان‌(عج) روي کار آمده بود، به دليل بدرفتاري همچنان مورد غضب مراجع است و به همين دليل هيچکدام از آنها حاضر نشدند ديداري با احمدي نژاد داشته باشند.

فعاليت‌هاي احمدي‌نژاد در قم محدود به افتتاح بيمارستان 120 تختخوابي، بازديد از پروژه متروي قم بود تا آخرين سفر رييس‌جمهور بدون ديدار با مراجع به پايان برسد.

امام جمعه موقت اصفهان در اين رابطه به خبرنگار مردم‌سالاري مي‌گويد: آقاي احمدي‌نژاد در طول هشت سالي که به عنوان رييس‌جمهور فعاليت مي‌کرد، به قدري ايراد و کارهاي غلط از خود برجاي گذاشت که باعث دلخوري مراجع تقليد شد و به همين دليل براي اولين‌بار در تاريخ جمهوري اسلامي‌رابطه روحانيت با دولت به سردي گراييد، آن هم در شرايطي که روحانيت نقش اول را در به ثمر رسيدن انقلاب داشت و مديريت جامعه اسلامي‌بدون نظرخواهي از اين قشر امکانپذير نيست. محمد تقي رهبر همچنين ادامه داد: ديدگاه‌هاي راديکال در خصوص فرهنگ، بي‌توجهي تاسف آور نسبت به مساله مهمي‌چون حجاب، نمايش دادن فيلم‌هايي که باعث به خطر افتادن آبروي نظام اسلامي‌شد، اصرار به ملي گرايي آن هم در سرزميني که جهان آن را ام‌القرا مي‌شناسد و... اينها مواردي بود که با وجود هشدارهاي بزرگان، دولتي‌ها بي توجه به معضلات و هزينه‌ها، به آنها اصرار داشتند تا دولت در وضعيتي کشور را تحويل دولت بعدي بدهد که به لحاظ فرهنگي از ايرادات پرشمار رنج مي‌برد.

عضو فراکسيون روحانيون در مجلس هشتم در پايان گفت:دولت احمدي نژاد اصلا نتوانست انتظارات بزرگان حوزه را برآورده کند و به همين دليل نمره مردودي گرفت. انشاءالله دولت بعدي که با شعار تدبير و عقلگرايي از مردم راي گرفته است، در اين بحث مهم عقلانيت لازم را از خود برجاي بگذارد.

سومين رييس‌جمهوري غيرروحاني در شرايطي دولت را تحويل خواهد داد که نتوانست ارتباطي مطلوب از خود برجاي بگذارد. بايد ديد چهارمين روحاني‌اي که به عنوان نفر اول ساکن پاستور مي‌شود، مي‌تواند روحانيون را از خود راضي کند؟



تاریخ انتشار : 15 تیر 1392, 01:43



» اخبار مرتبط:

  • دولت فرافکني مي‌کند
  • ماجراي اصولگرا شدن روحاني بعد از انتخابات
  • برخي مردم وجود مشکلات را از ناحيه روحانيت مي‌بينند
  • اخبار صدا و سیما باز هم دولت را نشانه گرفت
  • رئيس جمهور زميني و رئيس جمهور آسماني
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟