مشروح اخبار


» کتاب "استانیسلاوسکی به قلم جمشیدجهانزاده انتشاریافت



در رونمايي كتاب «استانيسلاوسكي ...» مطرح شد: براي دريافت واقعيت بايد نقد صورت بگيرد


در رونمايي كتاب «استانيسلاوسكي ...» مطرح شد: براي دريافت واقعيت بايد نقد صورت بگيرد 

«استانيسلاوسكي و تاثير او بر تئاتر ايران» نوشته‌ي جمشيد جهانزاده رونمايي شد.

به گزارش خبرنگار راک نیوز ، درمراسم رونمايي اين كتاب كه عصر روز گذشته ـ13دي ماه ـ در خانه تئاتر برگزار شد، ابتدا جمشيد جهانزاده گفت: اين كتاب پژوهشي است كه براي پايان‌نامه كارشناسي ارشدم انجام دادم. موضوع اين كتاب را با همراهي استاد راهنمايم، محمدرضا خاكي انتخاب كرديم. وي خاطرنشان كرد:در تحقيقي كه درباره استانيسلاوسكي انجام دادم، اين هنرمند براي خودم هم شناخته و جايگاهش برايم مشخص شد.

جهانزاده با اشاره به تاثير نظريات استانيسلاوسكي بر بازيگري در كل دنيا ادامه داد: گرچه در تمام دنيا نظريات او بسيار اثرگذار بوده اما با تعصب با آنها برخورد نشده است ولي متاسفانه در كشور ما خيلي بسته در مورد نظريات او صحبت شده و اين چنين است كه اين هنرمند در كشور ما هرگز به درستي معرفي نشده است. بازيگر نمايش «هملت...» با تشريح مضمون كتابش ادامه داد: برخي نظريات نادرست درباره استانيسلاوسكي در ايران ‌مقداري دافعه ايجاد كرده است.

پس از نوشين و شاهين سركيسيان، نخستين كسي كه پژوهشي مكتوب درباره او نوشته و در اختيار دانشجويان قرار داده، پرويز تاييدي است. در ادامه جلسه، كمال الدين شفيعي ديگر هنرمند تئاتر با تشريح آشنايي‌اش با جمشيد جهانزاده اضافه كرد:‌ يكي از ويژگي‌هاي درخشان جمشيد جستجوگري است كه سرسري از كارها نمي‌گذرد و اين ويژگي در اين كتاب هم به نوعي مستتر است. شفيعي با اشاره به فعاليتهاي جهانزاده در حيطه اجرايي تئاتر افزود: اين كتاب در آغاز به زندگي هنري استانيسلاوسكي پرداخته و تاثيراتي را كه سيرك بر او گذاشته، توضيح داده است. وي متذكر شد: موضوع ديگري كه اين كتاب به آن اشاره دارد تجربه‌آزمايي‌هايي است كه خود استانيسلاوسكي طي كرده و همين هاست كه در ايران هم بايد مورد توجه قرار بگيرد. ضمن اينكه اين كتاب برخورد دگم يا تعصبي نسبت به نظريات استانيسلاوسكي ندارد. سپس جاهد جهانشاهي ديگر منتقد و مترجم تئاتراضافه كرد: جمشيد جهانزاده نيز مانند بسياري ديگر از هنرمندان تئاتر دچار اين گرفتاري ذهني درباره نظريات استانيسلاوسكي بود كه برخي از تئاتر او به عنوان تئاتر علمي ياد كرده‌اند. در حالي كه چنين چيزي نيست و جمشيد براي اولين‌بار تلاش كرد اين دمل چركين را باز كند و واقعيت را نشان بدهد.

اين منتقد تئاتر در ادامه با اظهار تاسف از شمارگان پايين كتاب در ايران ادامه داد: اميدوارم فرصتي پيش بيايد تا دوستان تئاتري ما تجربه‌هاي شخصي خود ر ا در قالب كتاب مكتوب كنند چرا كه با اين شيوه‌هاست كه تجربه‌ها ثبت و از نسلي به نسل ديگر منتقل مي شود. جهانشاهي در پايان با تقدير از جمشيد جهانزاده براي نوشتن اين كتاب گفت: ‌واقعا جاي اين كتاب در كشور ما خالي بود.

محمدرضا خاكي به عنوان آخرين سخنران اين برنامه گفت: اين كتاب محصول پايان‌نامه ارشد جمشيد جهانزاده است و خوشحالم كه پايان‌نامه‌اش به صورت يك كتاب منتشر شده است. وي با ابراز مخالفت با بت‌سازي در امور هنري ادامه داد: زماني كه ما تئاتر را آغاز كرديم، نوعي ايده‌هاي آرمان‌گرايانه به تئاتر تزريق شده بود و آدم‌هاي تئاتري به خوب و بد تقسيم شده بودند. اينها به دليل شرايط اجتماعي دهه‌هاي 40 و 50 بود، در آن زمان آنچه از بين رفت گفتگو بود كه متاسفانه تا به امروز هم ادامه دارد و هنوز جامعه تئاتري ما با يكديگر گفتگو نكرده‌اند. اين استاد دانشگاه ابراز ادامه داد: خوشحالم با نگارش برخي پايان نامه‌ها اين گفتگو آرام آرام اتفاق مي‌افتد، هر چند ممكن است در آغاز ضعف‌هايي داشته باشم. خاكي با تشريح شرايط اجتماعي ايران در دهه هاي 40 و 50 و تاثير احزاب سياسي بر تفكرات هنرمندان يادآور شد: برخي از دوستان به دليل تفكرات سياسي براي تحصيل تئاتر به روسيه رفته بودند بنابراين طبيعي بود انچه با خود آورده بودند با دگماتيسم و تعصب همراه بود اما يكي از خوبي‌هاي اين كتاب دور شدن از نگاه‌هاي متعصبانه است. از سوي ديگر برخي از حوادث آن براي ما در دسترس است. در حالي كه برخي از دوستان تئاتري پيش از اين آموزش تئاتر را درانحصار خودشان مي‌دانستند.

وي در ادامه صحبتش با تاكيد بر ضرورت نگارش كتاب‌هاي تئاتري متذكر شد: نسل جديد تشنه دانستن است و اتفاقا بايد اتوپيايي را كه در مورد برخي از دوره‌هاي قبلي براي اين نسل ايجاد شده و آنها را دچار مشكل مي كند، تغيير دهيم. كارگردان نمايشهاي «تراس» و «روال عادي» تاكيد كرد: براي دريافت واقعيت بايد نقد صورت بگيرد. در اين رهگذر حتي نگارش زندگي‌نامه هنرمندان مختلف تئاتر و تجربيات و نظريات اشخاص بسيار لازم است تا بتوانيم آدم‌ها را كنار هم بگذاريم و رنگ‌ها را در كنار هم تشخيص بدهيم.

در اين مراسم،ايرج راد ، محمد يعقوبي، ‌جاهد جهانشاهي، شهره سلطاني، پرويز تاييدي، هوشمند هنركار، اصغر همت و ... حضور داشتند. به گزارش ايسنا، كتاب«استانيسلاوسكي و تاثير او بر تئاترايران» در قالب 160 صفحه و با شمارگان 1100 نسخه وقيمت 4000 تومان از سوي نشر «افراز"منتشرشده است ©



تاریخ انتشار : 15 دی 1390, 11:27



» اخبار مرتبط:

  • دومین کارگاه آموزش بازیگری در گچساران برگزار می شود
  • تقدیر از سيدجوادهاشمي فرماندار ممسنی بعنوان فرماندار برتر استان فارس
  • آرزوي ابوالفضل پورعرب در روز تولدش
  • تقدیر از کشاورز به خاطر تمجید از مشایی!
  • از چه سنی برای کودک مان کتاب بخوانیم؟
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟