مشروح اخبار


» موحد و بزرگواری، کدام یک توسعه را می‌فهمد؟ رقابت بین دو روحانی سرشناس



این روزها که انتخابات همه را صاحب‌نظر کرده است، بحث‌هایی از توسعه کهگیلویه بزرگ را در سخنرانی و میتینگ‌های برخی می‌خوانیم که خود مبیین بخشی از محرومیت مردم است. اینکه کسی بخواهد تفسیر توسعه را با این ذهنیت که میزان رأی آوری اش را بالا ببرد، به جامعه تلقین کند، فریبی برای خودش و طنزی برای محافل اهل خرد و اندیشه است. باید جامعه ما معنی توسعه را بداند. باید بدانیم که دروازه توسعه، تربیت نیروی انسانی است.

مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین راک نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.


این روزها که انتخابات همه را صاحب‌نظر کرده است، بحث‌هایی از توسعه کهگیلویه بزرگ را در سخنرانی و میتینگ‌های برخی می‌خوانیم که خود مبیین بخشی از محرومیت مردم است. اینکه کسی بخواهد تفسیر توسعه را با این ذهنیت که میزان رأی آوری اش را بالا ببرد، به جامعه تلقین کند، فریبی برای خودش و طنزی برای محافل اهل خرد و اندیشه است. باید جامعه ما معنی توسعه را بداند. باید بدانیم که دروازه توسعه، تربیت نیروی انسانی است.  

زنده یاد دکتر حسین عظیمی از مجموع نظرات علمای توسعه، توسعه را به معنای «بازسازی جامعه بر اساس اندیشه‌ها و بصیرت‌های تازه تعبیر می‌نماید. این اندیشه‌ها و بصیرت‌های تازه در دوران مدرن شامل سه اندیشه علم باوری، انسان باوری و آینده باوری است. به همین منظور باید برای نیل به توسعه سه اقدام اساسی درک و هضم اندیشه‌های جدید، تشریح و تفصیل این اندیشه‌ها و ایجاد نهادهای جدید برای تحقق عملی این اندیشه‌ها صورت پذیرد». این بدیهی‌ترین تعریف از توسعه است که متأسفانه در جامعه ما مورد بی توجهی قرار گرفته است. با شروع انتخابات، عده ای ناآگاهانه از پیشرفت‌ها و توسعه اقتصادی صحبت می‌کنند و انگار در میان تمام الگو و شاخص‌های توسعه، تنها نیاز این مردم، نان است. اگر تهیه نان به لطف بی تدبیری و مشی غلط بسیاری از کارگزاران اجرایی، به عنوان اولویت اصلی قرار گرفته است، اما نباید غافل شد که توسعه به تعبیر مزلو، از ابتدایی‌ترین نیازی‌های بشری شروع می‌شود تا در نهایت به نیازهای خودشکوفایی.
اکنون که انتخابات به لحظات حساس خودش رسیده است و برنامه‌های سخنرانی و مناطقی را که کاندیداها باید صحبت بکنند توسط هیئت نظارت بر انتخابات طراحی و مشخص شده است، باید مهم‌ترین تصمیم عقلانی را اتخاذ کنیم. ولی هجمه‌های احساسی بیشتر نمود پیدا کرده است. پس از کنار رفتنِ عدل هاشمی‌پور از صحنه انتخابات، تا حدودی رقابت دو قطبی شد. با احترام به دیگر نامزدها، رقبای اصلی انتخابات در شهرستان کهگیلویه بزرگ بین دو روحانی سرشناس و مطرح، یعنی موحد و بزرگواری است. متأسفانه می‌بینیم که عقل و تدبیر و دوراندیشی و سیاست دانی افراد در حاشیۀ قومیت گرایی، قبیله گرایی، طایفه‌گرایی و مناسبت‌های منطقه‌ای قرار گرفته است. دیگر عقلانیت سیاسی وجود ندارد. عده ای از کج اندیشانِ منفعت طلب که علیرغم وعده ای که به مردم داده بود، عهد شکسته و به طایفه و بزرگان ونخبگان منطقۀ خیانت آشکار کرده و کارهای اجرایی صورت گرفته را نمک اهدایی خود فرض نموده و مردم را به نمکدان شکن متهم می‌کند، دیگران را به بی‌تعصبی و بی‌غیرتی نسبت به فامیل یا طایفه، تهدید و تخریب می‌کند. کسی که می‌داند قافیه را بر اساس نوع رفتار و سابقۀ غیرقابل دفاعشان در مجلس شورای اسلامی، به مردم، جریان‌های سیاسی بویژه اصلاح طلبان، جوانان، باخته، عامل این پوپولیسم گرایی شده و تشنج آفرینی می‌کند. بنابراین در کهکیلویه بزرگ، انتظار می‌رود که دانشگاهیان و نخبگان علمی تحت تأثیر فضای سیاسی موجود قرار نگیرند. باید به مردم بگویند که شاخص نیاز اجتماعی جامعه ما چه کسی است؟ چه کسی می‌تواند بحران فعلی را در شهرستان‌های کهگیلویه بزرگ مرتفع بکند؟ کدام یک از این دو نفر در توسعه نیروی انسانی و حمایت از نیروی انسانی کارآمد و پویا، مؤثر بوده و قدرتمندانه دفاع کرده است؟
آیا فراموش کردیم که مدیرکل وقت تربیت بدنی استان، در یک بعدازظهری به شهرستان کهگیلویه سفر می‌کنند و رئیس وقت تربیت بدنی کهگیلویه را با مدرک دانشگاهی ارشد تربیت بدنی، تحقیرانه بر می‌دارد و فوق دیپلم دینی عربی را جایگزین می‌کند و نماینده وقت قدرت دفاع از ورزشکاران شهرستان را ندارد؟ فراموش نکنید که چگونه ضعیف‌ترین کارشناس استانداری را به عنوان فرماندار شهرستان بهمئی انتخاب کردند و تمام نخبگان و دانشگاهیان و فرهیختگان بهمئی را به حاشیه بردند؟ فراموش نکنید که چگونه دانشگاهیان و نخبگان چرام و لنده و چاروسا و دیشموک و ... را با انتخاب مدیرانی ناشایست و بی کفایت، تحقیر نمودند؟ بلاشک کسی که بتواند نیازهای مردم را بشناسد و نیروی انسانی را حامی و قدرشناس باشد، کسی جز موحد نیست. خوشبختانه اگر می‌بینیم برای دستگاه‌های دولتی استان معمولاً تعداد زیادی از بچه‌های کهگیلویه، گزینه‌های مدیریت دستگاه‌های دولتی هستند، علت مهم و تامه آن وجود ایشان است. حاج آقای موحد به مهم‌ترین بخش توسعه که توسعه نیروی انسانی است توجه کامل دارد. پس با عنایت به عمق محرومیت‌های موجود، تربیت نیروی انسانی، پرورش نیروی انسانی و آمادگی نیروی انسانی فعال، کوشا و مطالبه‌گر در صنعت و توسعه مهم‌ترین ضرورت تحولگرایی است. ما از نماینده انتظار نداریم که متخصص معادن، متخصص علوم پزشکی و یا متخصص علوم پایه و همچنین آگاه و مسلط به تمام شاخص‌ها و الگوهای علمی توسعه باشد، اما لازم است که نماینده مردم حداقل ضرورت‌های توسعه را بداند و در جهت آنها اقدام بکند. همانگونه که قبلاً دیدیم، حاج آقای بزرگواری کمترین شناختی از شاخص‌های مهم توسعه و سازندگی در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی نداشتند و چون توان مطالبه گری مردم را در خود نمی‌دیدند، بدون از مشورت با مردم، از صحنه انتخابات خارج و بهترین دوران سازندگی با وجود دولت محرومیت ستیز جناب آقای احمدی نژاد را از مردم گرفتند. ولذا وجه ممیزه حاج آقای موحد این است که در حوزه قانونگذاری مسلط هستند و به بحث پرورش و تربیت نیروی انسانی بسیار اهمیت می‌دهند. خوشبختانه امروز ما شاهد هستیم که  بچه‌های کهکیلویه بزرگ برای تمام پست‌های خرد، میانی و کلانِ استان و حتی در پسته‌های مهم کشوری از سال‌های گذشته تاکنون جزء گزینه‌های مطرح و برتر مدیریت‌های اجرایی بودند. در این فرصت کوتاه، احساسات و توهین را مبنای انتخاب قرار ندهید وسابقۀ عملگرایی و دوام و قوام در خدمت به مردم و مهم‌تر از آن عهدشکنی و میثاق گریزی افراد را ملاک عمل قرار دهید. چون برای 4 سال دیگر متضرر خواهیم شد. اعتماد دوباره به کسی که روزی از مسئولیت سنگینِ وکالت مردم، انصراف داده و اعتماد ملت را قدر ندانست، خیانت بزرگی است که جبرانش ناممکن خواهد بود.



تاریخ انتشار : 4 اسفند 1402, 10:48



» اخبار مرتبط:

  • تحلیل سیاسی فضای حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ؛ چرا راند هفتم به نام موحد می‌شود؟
  • مشارکت سیاسی بانوان ،شاخص توسعه سیاسی *به قلم دکتر خدیجه ثنائیان زاده*
  • اولین مدرسه تربیت‌بدنی و ورزشی پسرانه در گچساران تأسیس شد
  • موحد ،متخصص انتخابات
  • موحد می‌آید تا عزت از دست رفته کهگیلویه بزرگ را احیا کند و به جایگاه اصلی برساند
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟