مشروح اخبار


» طلاق هم وارداتی شد؛ ازدکترها ومهندسها تا کشاورزان و عشایر



هشدار به مسوولان فرهنگی که اگر دیر بجنبید اکنون که فرهنگ طلاق درمیان جوانان به سمت غربی شدن میرود ,فردا بسیاری از اسیبهای دیگر گریبان جامعه را میگیرد که شاید انزمان برای درمان درد ان دیر باشد....

همین چند روز قبل بود که خبری از برگزاری جشن طلاق در تهران منتشر کردیم , میدانید یعنی چه ؟ یعنی حاکم شدن فرهنگ غرب برتمام شئون زندگی برخی , و این یعنی اژیر هشدار به مسوولان فرهنگی که اگر دیر بجنبید اکنون که فرهنگ طلاق درمیان جوانان به سمت غربی شدن میرود ,فردا بسیاری از اسیبهای دیگر گریبان جامعه را میگیرد که شاید انزمان برای درمان درد ان دیر باشد.
بررسی آمارهای سازمان ثبت احوال نشان می‌دهد در سال گذشته بیشترین طلاقها در زنان 25 تا 29 ساله و بیشترین ازدواجها نیز مربوط به مردان 20 تا 24 ساله بوده است.
آخرین آمارهای ثبت احوال نشان می دهد که در سال 1390، تعداد 142 هزار و 841 واقعه طلاق به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل4.1 درصــد افـزایش داشته است.
تعداد طلاق ثبت شده شهری نیز برابر با 121 هزار و 91 رویداد و تعداد طلاق روستایی نیز برابر با 21 هزار و 750 واقعه است. همچنین طی این مدت بیشترین طلاق ثبت شده مردان در گروه سنی 29-25 ساله با 35 هزار و 517 واقعه بوده و بیشترین طلاق ثبت شده زنان نیز در گروه سنی 29-25 ساله با 38 هزار و 647 واقعه بوده است.
در سال 1390 بیشترین ترکیب طلاق ثبت شده ، مربوط به مردان ترکیب سنی 29-25 ساله است با زنان 24-20 ساله بوده که تعداد آن برابر با 16 هزار و 71 واقعه می باشد.
درهمین حال وزیر ورزش و جوانان با اعلام نگرانی درباره افزایش آمار طلاق در تهران و کلانشهرها، گفت: از سوی وزارت ورزش و جوانان به مسئولان مربوطه ابلاغ شده است تا تلاش کنند با کاهش آمارطلاق، این معضل رفع شود.
خانواده از دیرباز اصلی ترین پایگاه اجتماعی و نهاد مقدسی بوده است، گفت: در گذشته ازدواج موجب ارتقای پایگاه اجتماعی بود و طلاق هم در فرهنگ و هم در دین ما امری مذموم شمرده می شد. وی اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر برخی الگوهای غربی علاوه بر حضور در روند زندگی در طلاق‌ها نیز پدیدار شده است، از جمله گرفتن جشن طلاق همچون مراسم عقد و عروسی که این الگو برداری محض از طلاق در برخی کشورهای غربی است.
متأسفانه در حال حاضر در افراد تحصیل‎کرده جدایی بیشتر از طلاق دیده می‌شود و این افراد زندگی خود را به این گونه اداره می‌کنند که فقط ظاهر را حفظ می‌کنند ولی هرکس برای خود زندگی می‌کند.
هزینه‌های جدایی و آسیب‌هایی که این خانواده به خود و فرزندانشان می‌زنند بسیار بیشتر از طلاق است و این افراد به خاطر اینکه مردم از دور زندگی آنها را خیلی خوب و موفق می‌بینند نمی‌خواهند پاسخگوی نگاه‌های مردم باشند. لذا زندگی را به هر نحوی که ممکن است نگه می‌دارند
این سؤال وجود دارد که زن‌ها بعد از اینکه از شوهرشان طلاق گرفتند چه نهادی در سطح جامعه برای حمایت از آنها وجود دارد یا چه جایی است که اشتغال آنها را تأمین کند و همین طور مردها پس از اینکه از همسرشان جدا شدند چه می‌کنند اینها هزینه‌های پنهانی است که در جامعه وجود دارد و دیده نمی‌شود.
آشنایی‌های زودگذر، دوستی‌های اینترنتی، عدم شناخت دقیق دختر و پسر از یکدیگر قبل از ازدواج، عدم تجانس فرهنگی و مذهبی، بیکاری و عدم توانایی مرد در تامین معیشتی زن از مسایلی است که به وقوع پدیده طلاق منجر می‌شود.
نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس هشتم با بیان این که باید شرایط جامعه منجر به کاهش تنش میان زن و شوهر شود، تصریح کرد: متاسفانه شادی و نشاط موجود در جامعه در حد و اندازه‌ا

**افزایش بی سابقه طلاق در روستاها
این روزها در کهگیلویه و بویراحمد طلاق پایان تلخ قصه ای است که کسی نگران آمار رو به رشد و بی سابقه اش نیست.
افزایش آمار طلاق زنگ‌هایی است که برای ما به صدا درآمده اما ما خود را به نشنیدن می زنیم.
بر اساس آمار سایت سازمان ثبت احوال استان در سال گذشته یک هزار و 21 واقعه طلاق در استان بوقوع پیوسته و این در حالی است که میزان طلاق در سال 89 تعداد 834 و در سال 88 تعداد 676 مورد بوده است.
اگر چه میزان طلاق در سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن حدود 25 درصد رشد داشته اما در همین مدت ازدواج رشد بسیار اندکی داشته به طوریکه از هشت هزار و 575 در سال 89 به هشت هزار و 819 در سال 90 رسیده است.
اما نگران کننده تر آن است که طی سالهای 88 تا 90 میزان طلاق در مناطق روستایی این استان از 320 مورد به 394 مورد رسیده است.
با این حال از مجموع یک هزار و 21 طلاق ثبت شده در استان، بیشترین فراوانی طلاق در مردان در سنین 20 تا 34 و در زنان در سنین 20 تا 29 سال بوده است.
همچنین بر اساس بررسی های آماری بیشترین طلاق های صورت گرفته در این استان در سالهای اولیه ازدواج به وقوع پیوسته است.

اما به راستی چرا آمار طلاق در استانی که روزگاری کمترین درصد طلاق را به خود اختصاص داده بود در حال افزایش است.
روزگاری که به قول کهن سالان این دیار سالی یک طلاق هم در این استان نبود و دختران ایل با لباس سفید می رفتند و با کفن سفید برمی گشتند اما حالا چه زود همه چیز رنگ می بازد.
اکنون جامعه ایلی جامه گشاد مدرنیته بر تن کرده و در شهرها و روستاها ساکن شده و در این بین هویت ایلی خود را از دست رفته می یابد.
یک مشاور خانواده در این راستا گفت: بیکاری، اعتیاد به مواد مخدر، فقر اقتصادی، مهاجرت، اختلافات طبقاتی و رویای به دست آوردن زندگی بهتر از عواملی است که فشارهای روانی زیادی را بر زندگی مشترک زن و مرد وارد می کنند.
زینب حسینی افزود: گاهی نبود تفاهم و شناخت زوج ها از یکدیگر، باعث می شود زندگی مشترک زن و مرد حتی با داشتن فرزند و زندگی مناسب به جدایی می انجامد که این مساله نیز بر آسیب های اجتماعی می افزاید.
وی بیان کرد: عدم تعهد زوجین، ناآگاهی از مهارت های زندگی پیش از ازدواج، افزایش سطح توقعات زوجین، دخالت های اطرافیان و اعتیاد و بیکاری از دلایل روند افزایشی طلاق در این استان است.
حسینی اظهار داشت: مراجعه به مراکز مشاوره ای ازدواج و مشورت جوانان با خانواده ها راهکارهای مناسب برای جلوگیری از افزایش طلاق در استان است.

ی نیست که موجبات شادابی خانواده‌ها و کاهش تنش میان همسران را موجب شود.



تاریخ انتشار : 4 مرداد 1391, 23:01



» اخبار مرتبط:

  • زنگ خطر/افزایش بی سابقه طلاق در روستاها
  • طلاق در فارس ساعتی شد/هر یک ساعت یک جدایی
  • ایران به رتبه چهارم "طلاق" رسید!
  • هشدار!! آمار طلاق در گچساران 14 درصد افزایش یافت
  • افزایش طلاق و کاهش ازدواج در گچساران
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟