مشروح اخبار


» انتخاب شهردار به دور از هرگونه سیاست زدگی



شهردار بالاترین مدیر شهری است و در حال حاضر در ایران انتخاب شهردار توسط شورای شهر انجام می شود، انتخابی حساس و سرنوشت ساز برای شهر و شهروندان که نیاز است اعضای شورای شهر به دور از هرگونه سیاست زدگی و با دقت افراد شایسته را برای مدیریت شهری انتخاب کنند.


انتخاب شهردار به دور از هرگونه سیاست زدگی

شهردار بالاترین مدیر شهری است و در حال حاضر در ایران انتخاب شهردار توسط شورای شهر انجام می شود، انتخابی حساس و سرنوشت ساز برای شهر و شهروندان که نیاز است اعضای شورای شهر به دور از هرگونه سیاست زدگی و با دقت افراد شایسته را برای مدیریت شهری انتخاب کنند.

شهردار هر شهر، بالاترین مدیر آن شهر است. اهمیت این پست مستلزم آن است که متصدی آن شخصی واجد شرایط باشد، شهرداری مدیریت محلی شهر را بر عهده دارد و وظایف شهرداری زیر نظر او انجام می گیرد.

روز به روز بر نقش و جایگاه شهرداری اضافه می شود به همین دلیل نسبت به انتخاب آن حساسیت زیادی وجود دارد.

انتخاب شهردار در حال حاضر توسط شوراهای شهر صورت می‌گیرد، یکی از ٢ مدل رایج در شهرهای جهان است.

مدل نخست انتخاب بی‌واسطه و با رای شهروندان است که بیشتر در کشورهای توسعه‌یافته مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما مدل دوم در واقع مدلی است که در حال حاضر در ایران نیز با همان روش شهردار انتخاب می‌شود.

مرداد ماه سال گذشته، وزارت کشور لایحه‌‌ای تحت‌عنوان «مدیریت شهری» با هدف یکپارچه‌سازی مدیریت مجموعه دستگاه‌ها و نهادهای خدماتی و اجرایی مرتبط با شهر به دولت ارایه کرد.

در قالب بخش دوم‌ این لایحه قرار است «انتخاب شهردار در شهرهای بالای ٢٠٠‌هزار نفر جمعیت، به‌صورت مستقیم توسط مردم» انجام شود.

شهرداری نهادی است عمومی، غیر دولتی، محلی و خودکفا. یعنی مثل دیگر نهادهای دولتی از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند.

در ایران تاکنون چهار دوره از فعالیت شوراها می گذرد و در 29 اردیبهشت امسال هم همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری پنجمین دوره انتخاب شوراها برگزار شد .

با روی کارآمدن شوراهای جدید و آغاز پنجمین دوره فعالیت آنها یکی از مهمترین وظایف آنها انتخاب شهردار به عنوان مدیر شهری بر عهده شوراهای شهر و همچنین انتخاب دهیارها نیز بر عهده شوراهای روستایی است .

انتخابی که چهارسال از سرنوشت شهر و مدیریت آن در عرصه های مختلف را رقم می زند و هرچه این انتخاب به وظایف شهرداری نزدیک تر باشد و فرد انتخابی به عنوان شهردار از دانش و تخصص در زمینه امور شهری و مدیریت برخوردار باشد و در عین حال هم فردی متعهد و دلسوز و پاک دست باشد ،می توان گفت که دروازه های توسعه و پیشرفت به روی شهر باز شده است و مردم هم در فضایی امن با رفاهی نسبی و با اطمینان خاطر زندگی خواهند کرد .

بنابراین واجب است که اعضای جدید شورای شهر دوگنبدان در انتخاب شهردار نهایت دقت را داشته باشند تا برای چهار سال سکان شهر و دیار خود را به او بسپارند و مطمئن باشند که وی امانتداری صدیق و مدیری شایسته است و برای رشد و تعالی شهر کوشش خواهد کرد و حافظ مال و سرمایه های شهر خواهد بود . (م.م)



تاریخ انتشار : 15 مرداد 1396, 14:52



» اخبار مرتبط:

  • دخالت آقای نماینده مجلس در تعیین شهردار یکی از شهرهای کهگیلویه وبویراحمد!
  • افزایش فشار ها در انتخاب شهردار دهدشت /شهردار آرمانی دهدشت کیست ؟
  • شهردارقلعه رئیسی درکهگیلویه منصوب شد.
  • شهرداران شهرهای چرام و سوق در کهگیلویه و بویراحمد انتخاب شدند
  • صبح امروز؛شهردار جدید بهمئی معرفی گردید
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟