مشروح اخبار


» "انتخابات و شایسته سالاری" خدیجه ثنائیان زاده"دکترای روابط بین الملل"



می توان گفت تخصص، مهارت و تعهد عوامل مهم د رشایسته سالاری می باشند که باید در انتخاب ها مد نظر قرار گرفته شود، شایسته سالاری در اسلام، ریشه در عدالت و جهان بینی توحیدی دارد.

مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین راک نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.

"انتخابات و شایسته سالاری"

خدیجه ثنائیان زاده"دکترای روابط بین الملل" 
"ایها الناس،و ان الحق الناس بهذا الامر اقواهم علیه و أعلمهم بأمر الله فیه"
" ای مردم سزاوارترین اشخاص به خلافت آن کسی است که در تحقق حکومت نیرومندتر و در آگاهی از فرمان خدا داناتر باشد"
در تحلیل می توان بیان کرد که در جایگاه مدیریت مردم، باید قویترین افراد از نظر مدیریت ، تواناترین و نیز عالم ترین افراد در مسائل دین باشند. 
حضرت علی علیه السّلام در حدود 4 سال و نه ماه در رأس مدیریت جامعه اسلامی قرار داشتند، از نظر امیر المؤمنین علیه السّلام رهبری و پست های مدیریتی از آن نوع کارهائی هستند که باید با توجه به تعهد، تقوا، خلاقیت، تخصص و شایستگی به اشخاص واگذار گردد.
مسئولیت ها، امانت های بسیار مهمی هستند که باید به اهلش سپرده شود. یک ایدئولوژی و اصل مهم در حکومت ها و دولت ها، شایسته سالاری و انتخاب افراد شایسته برای مسئولیت هاست و نهادینه شدن شایسته سالاری در سازمان ها موجب کاهش فساد اداری و گسترش عدالت اجتماعی می شود ، مردم به عنوان سرمایه های اصلی توسعه و تحقق اهداف یک کشور زمانی که از یک مدیریت شایسته برخوردار باشند می توانند به توسعه و پیشرفت نائل شوند. شایسته سالاری، یعنی قرار دادن افراد در پست ها و مسئولیت ها براساس مهارت ها و توانایی های آنان، به گونه ای که بهره وری را در سازمان افزایش دهد. می توان گفت تخصص، مهارت و تعهد عوامل مهم د رشایسته سالاری می باشند که باید در انتخاب ها مد نظر قرار گرفته شود، شایسته سالاری در اسلام، ریشه در عدالت و جهان بینی توحیدی دارد.در اسلام به هیچ کسی جز بر اساس شایستگی های لازم مسئولیت داده نمی شود و افرادی که از امتحان الهی پیروز بیرون می آمدند، مسئولیت های خطیر به آنها واگذار می شد. 
بزرگترین آفت یک نظام،عدم رعایت شایستگی و اهلیت در مدیریت است.حضرت علی علیه السّلام برای بنیان و پایداری یک نظام سیاسی مطلوب،رعایت اصل سپردن امور به افراد شایسته تر را،لازم دانسته ، در همین راستا می توان گفت بیشترین مشکلاتی که متوجه نظام های حکومتی د رسطح جهان می شود از انتخاب های نادرست می باشد و این انتخاب های نادرست باعث ایجاد مسئولان بی کفایت و سخت شدن شرایط زندگی مردم و کینه مردم نسبت به دولت و حکومت می شود. بنابراین نخبگان، رسانه ها، احزاب، افراد شاخص، بزرگان می بایست تلاش کنند تا شایسته سالاری را رواج بدهند و مردم بر مبنای شناخت درست دست به انتخاب بزنند تا از این بحران های مدیریتی بیرون برویم و به سمت توسعه گام برداریم



تاریخ انتشار : 22 اردیبهشت 1400, 01:15



» اخبار مرتبط:

  • پارلمان شهری متخصص ضرورتی برای توسعه پایدار شهر
  • شایسته سالاری به سبک گمرک ؛ اگر مسئولیت می خواهید سابقه عملکرد مدیریتی ارائه بدهید
  • انتصاب مدیران در کهگیلویه و بویراحمد باندی و منطقه‌ای نیست
  • از بخیه به آب دوغ زدن ها تا بهتان سرایی علیه خدمتگزاران مردم
  • با عدم رعایت نظام شایسته سالاری مانع ظهور کارمندان توانمند ومتخصص گمرک نشویم !
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟