مشروح اخبار


» ترس رقبا از حضور موحد با شایعه پراکنی تغییر حوزه/عبور منتقدان موحد از اخلاق رسانه ای /مردم جای جای دیار کهگیلویه بزرگ با استقبال بی نظیر از سید محمد موحد همواره جواب دندان شکنی به این بی حرمتی ها داده اند و از این پس هم خواهند داد



از طرفی چنین عملکردی بر خلاف منویات مقام معظم رهبری باعث یاس و ناامیدی و عدم مشارکت مردم میشود، لذا به نظر می رسد جرم است و از متولیان امر در وزارت ارشاد و دستگاه قضایی انتظار میرود جهت سالم سازی فضای انتخابات با چنین رسانه های مختلفی برخورد قانونی لازم را داشته باشند.

مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین راک نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.

عبور منتقدان موحد از اخلاق رسانه ای 

در یک تعریف مختصر و مفید رسانه ابزاری برای انتقال پیام از فرستنده به گیرنده است‌.گیرنده به فرد ،جامعه و یا گروه های هدف اطلاق میشود‌.با توجه به شکل گیری عصر ارتباطات و رواج پدیده دیجیتالیسم ، نقش،و تاثیر گذاری رسانه غیر قابل انکار است.رسانه های ارتباطی ابزار بسیار مهمی برای افزایش شناخت،آگاهی، فهم ،هوشیار سازی و جهت دهی شهروندان و گروه های سیاسی و اجتماعی می باشند‌.در این میان یکی از موضوعات مهم رعایت اخلاق رسانه ای است که توجه به آن بسیار ضروری است.
 طبق تعریف اخلاق رسانه ای نقطه تلاقی علم اخلاق و عمل رسانه است.اخلاق رسانه گرچه تابع اصول و قواعد کلی و جهان شمول است اما ریشه در هنجارها و ارزش های جامعه دارد .بر این اساس در فرهنگها و جوامع مختلف متفاوت و متغیر است . با توجه به اینکه در آستانه رخداد بسیار مهم و تاثیر گذار انتخابات مجلس شورای اسلامی هستیم که مخاطب اصلی آن عموم مردم هستند لذا در چنین شرایطی کارکرد رسانه اهمیت دو چندان دارد. رسانه های ارتباطی در صورت کارکرد صحیح میتوانند نقش تعیین کننده ای در قضاوت و رای مردم داشته باشند. لازمه اعتماد مردم به بک رسانه رعایت استقلال و اخلاق رسانه ای است.
در شرایط فعلی با توجه به شرایط خاص جامعه رسانه های مستقل و اخلاق مدار میتوانند نقش تعیین کننده در افزایش مشارکت مردم در انتخابات داشته باشند‌.اما متاسفانه برخی از سایت های خبری استان کاملا در خلاف این جهت و خواسته مقام معظم رهبری مبنی بر مشارکت حداکثری در انتخابات دارند.به خصوص در رابطه با برخی از شخصیت ها و افراد برجسته حاضر در صحنه انتخابات از حمله جناب اقای موحد نماینده محترم کهگیلویه بزرگ سعی در تخریب و ایجاد تشکیک در ذهن مردم نسبت به ایشان دارند.
هر اتفاق و رویداد ولو شخصی و خانوادگی حول محور ایشان را تبدیل به خبری کذب و ناامید کننده تبدیل کرده و در جامعه منتشر می کنند ‌. به عبارتی در کمال بد اخلاقی رسانه ای در سطح جامعه دروغ پراکنی انجام میدهند.قبل از ثبت نام کاندیداها این کارخانه دروغ پراکنی و یا به عبارتی لجن پراکنی را افتتاح کردند.یک روز از عدم ثبت گفتند.بعد از ثبت نام از عدم استقبال مردم گفتند.بعد از آن از ریزش شدید گفتند.در ادامه از یاس و نا امیدی از نتیجه گفتند و در نهایت در آخرین مورد و البته برای چندمین بار از تغییر حوزه انتخابیه ایشان خبر دادند.
 در این رابطه چند نکته را مطرح میکنم.نکته اول اینکه در شان یک رسانه نیست که به بنگاه دروغ پراکنی و به عبارتی دیگر ملعبه دست فرد یا گروهی قرار گیرد.شان رسانه به رعایت و اخلاق است.نکته دوم اینکه واقعا خسته نشده اید از این همه انتشار اخبار کذب و توهین و تهمت‌. مردم جای جای دیار کهگیلویه با استقبال بی نظیر از موحد همواره جواب دندان شکنی به این بی حرمتی ها داده اند و از این پس هم خواهند داد.پس انتظار میرود به احترام مردم، حداقل سکوت کنید. نکته سوم اینکه حتی ممکن است در مواردی انتشار برخی اخبار و اطلاعات به ظاهرا با مبانی قانونی تنافی نداشته باشد اما با ارزش های جامعه در تعارض باشد لذا همانطور که بیان شد اخلاق رسانه ای با ارزش ها و هنجارهای جامعه سر و کار دارد لذا لازم است به هنجارهای جامعه احترام بگذاریم
 نکته پایانی اینکه علی رغم آزادی رسانه ای و احترام به اهل قلم ،متاسفانه برخی رسانه های استان زمینه اعمال محدویت برای خود را فراهم می آورند.در خصوص اتهامات و دروغ پراکنی مطرح شده در خصوص جناب آقای موحد، ایشان همیشه توصیه به رعایت اخلاق رسانه ای داشته و دارند. سوابق قبلی هم نشان میدهد علی امکان برخورد قانونی با برخی سایت ها متخلف ،ایشان از حق شخصی خود گذشت کرده اند.اما در واقع اینجا بحث انحراف افکار و خدای ناکرده خطای مردم در تشخیص مطرح هست که حق ناس است‌ . از طرفی چنین عملکردی بر خلاف منویات مقام معظم رهبری باعث یاس و ناامیدی و عدم مشارکت مردم میشود، لذا به نظر می رسد جرم است و از متولیان امر در وزارت ارشاد و دستگاه قضایی انتظار میرود جهت سالم سازی فضای انتخابات با چنین رسانه های مختلفی برخورد قانونی لازم را داشته باشند.
با شعری از گلستان سعدی مطلب را به پایان میبرم 
پند است خطاب مهتران آن گه بند 
چون پند دهند و نشنوی بند دهند



تاریخ انتشار : 9 بهمن 1402, 11:54



» اخبار مرتبط:

  • واکنش سید محمد موحد به شایعه سازی در مورد رد صلاحیتش
  • موحد و خلق حماسه ای دیگر از دیار حماسه ها
  • موج جدایی یاران عدل هاشمی پور ادامه دارد/یکی دیگر از نیروهای تاثیر گذار نماینده کهگیلویه بزرگ به موحد پیوست+عکس
  • علت سفر موحد به آبادان چیست ؟ ادعای یک سایت محلی چقدر صحت دارد؟
  • تکذیب یک شایعه از سوی سید محمد موحد منتخب مردم کهگیلویه بزرگ/ اکنون وقت سیاسی‌کاری نیست
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟