مشروح اخبار


» اصلاح‌طلبان آمادگي حضوري جدي در انتخابات را دارند



 سال 91 منتهي به سال انتخابات است و به همين دليل بحث‌هاي اصلي کشور به اين اتفاق مهم ربط پيدا مي‌کند و سؤال‌هاي متعددي را اذهان عمومي به خود اشغال مي‌کند. اينکه آيا نتيجه انتخابات منجر به پايان دشواري‌ها خواهد شد اين سؤال که اصلاحات امکان مشارکت را پيدا خواهد کرد و ...

سال 91 منتهي به سال انتخابات است و به همين دليل بحث‌هاي اصلي کشور به اين اتفاق مهم ربط پيدا مي‌کند و سؤال‌هاي متعددي را اذهان عمومي به خود اشغال مي‌کند. اينکه آيا نتيجه انتخابات منجر به پايان دشواري‌ها خواهد شد اين سؤال که اصلاحات امکان مشارکت را پيدا خواهد کرد و ... ابهام‌هايي هستند که انتخابات 24 خرداد سال آتي پاسخگوي آن‌ها خواهد بود. احمد خرم وزير راه دولت هشتم در گفتگويي با «عصر ايران» ضمن تاکيد بر اينکه «انتخابات رياست جمهوري يازدهم در شرايطي برگزار خواهد شد که انتخاب رييس جمهوري جديد اهميت بالايي دارد» پرسش‌هاي مطرح شده پاسخ داد:

در ماه‌هاي منتهي به انتخابات قرار داريم، آيا فضاي سياسي کشور آماده استقبال از اين اتفاق مهم است؟

انتخابات رياست جمهوري يازدهم در شرايطي برگزار خواهد شد که انتخاب رييس جمهور جديد اهميت بالايي دارد چرا که کشور با دشواري‌هاي زياد داخلي و بين المللي مواجه است و طبيعي است کار را براي دولت بعدي سخت مي‌کند. به هر حال در اين سال‌ها شش قطعنامه عليه ما صادر شد که به طور طبيعي محدوديت‌هايي را براي ما پديد آورده است.

مي‌توان اين طور گفت که مي‌توانيم با انتخابات رياست جمهوري راهي براي خروج از اين شرايط پيدا کنيم؟

انتخابات مقوله‌اي است که نتيجه‌اش بستگي به رفتار و سياست‌هايمان دارد. هم مي‌تواند در مقام فرصت، به بهبودي شرايط کمک کند و هم مي‌تواند به عنوان تهديد، آسيب رسان باشد.

هم فرصت هم تهديد؟ شفاف‌تر بگوييد.

حضور همه جريان‌ها و سليقه‌ها در صحنه‌هاي اجتماعي و مخصوصا اتفاق مهمي چون انتخابات يک ضرورت اجتناب ناپذير است. يعني اگر جريان‌هاي سياسي با همنشيني، مخالف باشند و «همبستگي ملي» را به آرزويي محال بدل کنند، کشور حتما با شرايط دشواري روبرو مي‌شود و از سوي دشمنان هم فشارهاي زيادي وارد خواهد شد که در نتيحه، کشور در مسير پيشرفت و توسعه دست اندازهاي زيادي را به خود خواهد ديد و لطمه‌هاي جبران ناپذيري خواهد خورد.

انتخابات زماني مي‌تواند به عنوان اتفاقي بزرگ تاثيرگذاري مثبتي از خود برجاي بگذارد که هم اصولگرايان و هم اصلاح طلبان حضوري جدي در آن را داشته باشند.

اما به نظر مي‌رسد که انتخابات سال 92 انتخاباتي با حضور گروه‌هايي مختلف اما متعلق به يک جريان سياسي باشد.

به نظر من جبهه اصلاحات آمادگي حضوري جدي در انتخابات را دارد و هيچ شرايطي و محدوديت‌هاي احتمالي نمي‌تواند اين جناح قوي سياسي را از مشارکت در انتخابات رياست جمهوري منع کند.

اين اظهارات شما در شرايطي است که چهره‌هاي اصلاح طلب شرايط خاصي را تجربه مي‌کنند.

در حالي مهره‌هاي منتسب به اصلاحات به عنوان معاند يا خارج شده از نظام متهم مي‌شوند که راي سيد محمد خاتمي در انتخابات مجلس نشانگر اين بود که ما همچون هميشه مقيد و متعهد به قانون اساسي هستيم و وظيفه خود مي‌دانيم که در راستاي اهداف و مشي نظام تلاش کنيم.

البته ما به روند کنوني اعتراض داريم و براي پيگيري مطالباتمان يکي از کارهايي که لازم به نظر مي‌رسد، حضوري جدي و قوي در انتخابات است. هر چند مشکل موجود اين است که فضا براي شنيدن سخنان منتقدان آماده نيست و اجازه و فرصت نقادي از دلسوزان گرفته شده است.

اصلاحات مي‌تواند نسبت به موفقيت در انتخابات اميد داشته باشد؟

مردم در اين سال‌ها به شناخت خوبي از توانايي مديريتي اصولگرايان رسيده‌اند و اگر شرايط داخلي و بين‌المللي روز با سال‌هاي گذشته را قياس کنند، مي‌توانند به راحتي به اين نتيجه برسند که کدام گروه و دسته از توانمندي و صلاحيت بيشتري براي مديريت کشور برخوردار است. دقيقا به همين دليل است که بر خود تکليف مي‌دانيم تا در انتخابات شرکت داشته باشيم.

يعني اصلاحات در صورت وارد شدن به انتخابات مي‌تواند روي راي مردم حساب کنند؟

قبل از اين بحث، لازم است که جبهه اصلاحات درباره «حضور» به نتيجه مشخصي برسد و شرايط آن را فراهم کند. در جواب سؤال هم بايد بگويم که اگر مردم احساس کنند که کانديدا‌ها در فضاي رقابتي به رقابت با يکديگر مي‌پردازند، حتما پاي صندوق‌هاي راي حاضر خواهند شد.



تاریخ انتشار : 19 آذر 1391, 02:59



» اخبار مرتبط:

  • قانون فعلي نمي‌تواند امنيت انتخابات را تامين کند
  • اصلاح طلبيم نه راحت طلب!
  • بايد از اصلاح طلبان براي نجات کشور خاضعانه دعوت به عمل آيد
  • اصلاح‌طلبان بايد با تمام توان در انتخابات شرکت کنند
  • حمايت اصلاح‌طلبان از کانديداي غيراصلاح‌طلب خودکشي سياسي است
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود