مشروح اخبار


» ۴ خبر مهم از نخستین گردهمایی مدیریت منابع آب و الگوی کشت در کهگیلویه و بویراحمد



نخستین گردهمایی منابع آب و اصلاح الگوی کشت کهگیلویه و بویراحمد به میزبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد و با حضور مدیران ارشد حوزه آب و کشاورزی برگزار شد.

در کهگیلویه و بویراحمد

نخستین گردهمایی مدیریت منابع آبی و اصلاح الگوی کشت برگزار شد
نخستین گردهمایی منابع آب و اصلاح الگوی کشت کهگیلویه و بویراحمد به میزبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد و با حضور مدیران ارشد حوزه آب و کشاورزی برگزار شد.


به گزارش راک نیوز،آرش مصلح، در این گردهمایی مهم، که با حضور معاون عمرانی استاندار و رئیس سازمان جهاد کشاورزی این استان برگزار شد، ماموریت مهم جهاد کشاورزی و وزارت نیرو ماموریتی مشترک در تامین امنیت غذایی، کاهش وابستگی به خارج از کشور و ایجاد اشتغال دانست و اظهار کرد: این هماهنگی بین این دو دستگاه در کهگیلویه و بویراحمد در سطح خوبی وجود دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد افزود: ۷۰ درصد پروژه‌های اجرا شده توسط این شرکت، ماهیت تامین آب کشاورزی دارند و این رویه حمایتی، هماهنگ و افتخارآمیز ادامه خواهد داشت.
مصلح با اشاره به بارش‌های ۱۱ میلیارد متر مکعبی و‌روان‌اب‌های ۸.۵ میلیارد متر مکعبی این استان گفت: این حجم از بارش‌ها در فاصله چهار ماه از سال اتفاق می‌افتند که اگر فکری برای مهار آنها نشود، عملا مدیریت منابع آب با چالش جدی مواجه می‌شود بنابراین احداث سازه‌‌ها و غیرسازه‌ها و مهار آب در این استان ضروری و اولویت نخست این حوزه است.
مصلح ادامه داد: در حوزه آب بعد از سفر مقام معظم رهبری، تحول خوبی رقم خورد و ماحصل آن سه سد در حال بهره‌برداری، چندین پروژه زهکشی، چندین تغذیه مصنوعی و ۶۱ پروژه در حال اجرا بدون از پروژه‌های متعدد بخش کشاورزی، عشایر و آب و فاضلاب است.
وی تصریح کرد: در دولت سیزدهم با تزریق یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به بخش آب، توجه خوبی شده و ۶۱ پروژه از جمله سد تنگ سرخ، سد سرپری، سد سقاوه، پروژه عظیم آب‌رسانی به دهدشت غربی، بهمئی و چندین پروژه دیگر در حال اجراست که با بهره‌برداری آنها(به جز سد آبریز)، ۴۰ هزار هکتار اراضی دیم ما آبی می‌شوند، آب شرب ۸۰ درصد جمعیت استان سالم و پایدار می‌شود و آب صنایع ما تامین می‌شود.

**********************

معتمدی‌پور در نخستین گردهمایی منابع آب کهگیلویه و بویراحمد:
۸۶ درصد تعهد کشاورزی استان در طرح اصلاح الگوی کشت محقق شد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به دامنه گسترده وظایف دستگاه‌های مختلف در طرح اصلاح الگوی کشت، گفت: تاکنون ۸۶ درصد تعهد ما در این طرح مهم محقق شده است.
به گزارش راک نیوز،سید علی معتمدی‌پور در نخستین گردهمایی منابع آب و اصلاح الگوی کشت استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: اصلاح الگوی کشت در حال حاضر مهمترین سیاست کلان ما در حوزه آب است که نتیجه آن تامین پایدار امنیت غذایی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به محدودیت منابع آب، افزایش بی‌رویه جمعیت و کاهش اراضی مستعد به عنوان چالش‌های جدی تامین غذای کشور، افزود: بدون نقشه راه و نسخه علمی نمی‌توانیم با این چالش‌ها مقابله کنیم و در همین زمینه اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار و اصلاح الگوی کشت و همچنین اقدامات موثری آبخیزداری سیاست‌های راهگشای هستند که به خوبی در این استان در حال اجرا هستند و توفیقات خوبی هم حاصل شده است.
معتمدی گفت: ما ۸۶ هزار هکتار اراضی آبی در بخش زراعی و باغی داریم که تامین آب یک وظیفه ماست و کاهش مصرف آب و راندمان آبیاری وظیفه مهم‌تر ماست.
وی افزود: در دولت سیزدهم ۱۵ هزار هکتار اراضی دیم برای آبی شدن در دستور مطالعه و تجهیز قرار گرفتند که آماده اجرای شبکه‌های سه و چهار آبیاری هستند.
معتمدی ادامه داد: ۵۵ هزار هکتار اراضی وجود دارد که نیازمند اجرای آبیاری‌های نوین است که برای اجرای شبکه‌های سه و چهار این اراضی در هکتار یکصد میلیون تومان اعتبار نیاز داریم.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از اجرای سالیانه ۱۵ کیلومتر کانال آبیاری و ۳۰ کیلومتر انتقال آب در این استان خبر داد و گفت: این‌ها اقدامات پایه‌ای و زیرساختی برای مدیریت منابع آب و افزایش تولید هستند که با جدیت در حال اجرا هستند.
وی اصلاح الگوی کشت متناسب با شرایط لومی، ذایقه کشاورزان، منابع آبی و دیگر مولفه‌های موثر را نیازمند مدیریت اصولی و آموزش کشاورزان دانست و تصریح کرد: ۱۴۵ هزار هکتار در ۱۹ محصول تعهد استان ما در طرح اصلاح الگوی کشت است که به خوبی در حال اجراست و ارزیابی ملی از استان ما اجرای ۸۶ درصدی این طرح بوده است.
وی، کاهش سطح زیر کشت برخی محصولات، افزایش سطح زیر کشت در برخی دیگر از محصولات و اصلاح نگرش در برخی محصولات را سه مرحله گام به گام در این طرح برشمرد.
معتمدی‌پور، یادآور شد: مجری طرح اصلاح الگوی کشت فقط جهاد کشاورزی نیست و کل استان باید درگیر این طرح شود و در اساسنامه این طرح نیز وظایف دستگاه‌های مختلف مشخص است و نیازمند انسجام و هماهنگی کل بدنه دولت در استان هستیم.


*********************


معاون عمرانی استاندار در گردهمایی منابع آب 
عمده پروژه‌های حوزه آب برای تقویت کشاورزی است
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اقدامات خوبی در بخش کشاورزی استان رقم خورد، گفت: عمده پروژه‌های اجرا شده در حوزه آب در حمایت از بخش کشاورزی و رونق تولید و اشتغال است‌.
به گزارش راک نیوز،علی‌محمد روستا در نخستین گردهمایی مدیریت منابع آب و اصلاح الگوی کشت کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: عمده تلاش‌های انجام شده در حوزه آب برای حمایت از کشاورزی به عنوان محور اصلی توسعه است و در این حوزه کارهای ارزشمندی انجام شده است.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به محدودیت منابع آب، مدیریت این منابع را بااهمیت خواند و افزود: هم مدیریت منابع آبی و اصلاح الگوی کشت دو اولویت مهم این بخش است که نیروهای فنی جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای پای کار هستند.
روستا با اشاره به پروژه‌های مهم این دولت، گفت: فقط در سد سرپری در این ۱۱ ماه به اندازه ۱۱ سال گذشته کار شد و پیشرفت فیزیکی آن از ۲۹ درصد به بیش از ۵۰ درصد رساندیم که امیدوارم جهاد کشاورزی همزمان با اجرای این سد مطالعات شبکه پایین دست را انجام دهند و کار شروع شود.
وی ادامه داد: وقتی در فاصله ۲۴ ساعت ۲۶۳ میلی‌متر باران در این استان داریم، یعنی باید آن را مهار کنیم و راهی جز این نیست.
وی گفت: در این دولت و در بخش کشاورزی بیش از ۲ هزار هکتار آبیاری تحت فشار اجرا شده و این‌ها اقدامات ارزشمندی در مدیریت منابع آب است و در این زمینه اگر هزینه زیادی هم داشته باشیم اما با افزایش تولید و ذخیره و کاهش مصرف آب این هزینه‌ها خیلی زود به جامعه و سفره مردم برمی‌گردد.


************************


رییس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان:
مجری طرح الگوی کشت، فقط جهاد کشاورزی نیست/ادارات به تکلیف قانونی خود عمل 
رییس مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با برشمردن برخی زوایا و مزایای طرح اصلاح الگوی کشت گفت: فقط جهاد کشاورزی در این زمینه مسئول نیست و تکالیف قانونی همه دستگاه‌های مرتبط مشخص است.
به گزارش راک نیوز،نصرت‌الله حیدرپور در نخستین گردهمایی مدیریت منابع آب و اصلاح الگوی کشت اظهار کرد: از سال ۱۳۵۰ تا ابتدای این دولت ده‌ها مصوبه و تبصره و ماده محکم قانونی در مجالس ادوار برای اجرای الگوی کشت در کشور وضع شده اما در این دولت اهتمام جدی برای اجرای این طرح مهم وجود دارد و اقدامات خوبی هم انجام شد.
رییس مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد الگوی کشت را تنوع محصول در مکان و زمان خاص تعریف کرد و افزود: تامین غذا، دسترسی مردم، سلامت غذا، الگوی مصرف، سواد تغذیه و مهمتر از همه پایداری تولید را رسالت‌ها و اولویت‌های مهم بخش کشاورزی و ماموریتی فرادستگاهی است.
حیدرپور پور گفت: در سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی پایدار، که از ۱۴۰۱ تا ۱۴۱۰ پایه‌گذاری شده مهمترین رکن آن اصلاح الگوی کشت و میزان مصرف آب است.
وی با اشاره به افزایش بی‌سابقه تولیدات کشاورزی، کاهش منابع آب و افزایش جمعیت تصریح کرد: راهی جز اجرای دقیق طرح الگوی کشت و افزایش راندمان آبیاری در محصولات کشاورزی نداریم.
رییس مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: اهداف و برنامه‌های اصلاح الگوی کشت برای نخبگان این حوزه ملموس است و‌حای بحث ندارد اما آنچه مهم است فرهنگ‌سازی و آموزش کشاورزان است که ۲ هزار عضو هیات علمی سازمان تحقیقات آماده نقش‌آفرینی در زمینه نظارت و راهنمایی در این زمینه هستند.
حیدرپور تاکید کرد: استانداری، فرمانداری، امور آب، دانشگاه‌ها، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بانک‌ها و... وظایف مشخصی در طرح الگوی کشت دارند و نیازمند انسجام و حمایت همه‌جانبه در اجرای موفق این طرح هستیم.
وی به عنوان مثال به خرید تضمینی محصولات و صادرات تولیدات کشاورزی را به عنوان دو‌ الزام مهم در طرح الگوی کشت است که سایر دستگاه‌ها در این زمینه تکلف قانونی دارند و جهاد کشاورزی به تنهایی قادر به انجام این ماموریت مهم نیست.



تاریخ انتشار : 30 بهمن 1402, 14:18



» اخبار مرتبط:

  • با اجرای طرح آبیاری تحت فشار اراضی کهگیلویه و بویراحمد20 هزار شغل ایجاد می شود
  • بازدید استاندار و نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد از مرکز تحقیقات کشاورزی گچساران
  • ابلاغ طرح الگوی کشت در کهگیلویه و بویراحمد/ برنامه جهاد کشاورزی برای افزایش کشت کلزا
  • آبیاری نوین در 11هزار هکتار زمین کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اجرا شد
  • با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد:نشست بررسی چالش ها و راهکارهای اجرای برنامه الگوی کشت برگزار شد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود