مشروح اخبار


» احمدي‌نژاد به مجلس بيايد بازار به هم مي‌ريزد



علي مطهري در برنامه تلويزيوني «ديروز، امروز، فردا» گفت از اسماعيل كوثري در مجلس با اشاره به نابساماني‌هاي اقتصادي، وضع معيشتي مردم و گراني‌ها پرسيده كه آيا جرات داري در پياده‌رو جلوي مردم راه بروي؟ و او هم در جواب مطهري گفته است «نه»



altعلي مطهري در برنامه تلويزيوني «ديروز، امروز، فردا» گفت از اسماعيل كوثري در مجلس با اشاره به نابساماني‌هاي اقتصادي، وضع معيشتي مردم و گراني‌ها پرسيده كه آيا جرات داري در پياده‌رو جلوي مردم راه بروي؟ و او هم در جواب مطهري گفته است «نه». «اعتماد» درصدد اين بود كه از كوثري بپرسد چقدر در به وجود آمدن چنين وضعي براي معيشت مردم خودش و همكارانش در خانه ملت را مقصر مي‌داند. اما كوثري در پاسخ گفت كه جمله‌اش را مطهري دقيق انتقال نداده است. كوثري گفت كه او هم براي وضع معيشتي مردم نگران است اما راه‌حل آن را در سوال از رييس‌جمهور نمي‌داند. به باور او اگر احمدي‌نژاد به بهارستان بيايد احتمال اينكه ثبات بازار بار ديگر به هم بريزد وجود دارد.

آقاي مطهري در برنامه «ديروز، امروز، فردا» گفتند كه ظاهرا شما به دليل وضع معيشتي مردم به نوعي احساس شرمندگي و ناراحتي مي‌كنيد...


نه، اصلا چنين چيزي نيست و در واقع ايشان جمله من را درست به كار نبردند.

جمله‌يي كه شما گفتيد چه بود؟

من به ايشان گفتم شما بار پيش آمدن آقاي رييس‌جمهور به مجلس را ديديد و سوالتان را هم پرسيديد اما واقعا چه نتيجه‌يي گرفتيد؟ الان هم به نظر من همان مساله تكرار خواهد شد. درست است كه سوال از رييس‌جمهور حق ايشان است و كسي نمي‌گويد چرا از رييس‌جمهور سوال كرديد اما واقعا نتيجه اين سوال پرسيدن چيست؟ اگر نتيجه آن به نفع مردم است اشكالي ندارد و حق شما هم هست كه از آقاي احمدي‌نژاد سوال كنيد. بعد خود آقاي مطهري گفت كه ما نمي‌توانيم بيرون برويم و پاسخگوي مردم باشيم. بعد از من پرسيد كه شما مي‌توانيد پاسخ مردم را بدهيد؟ من گفتم نه. ما هم نمي‌توانيم پاسخگو باشيم و نمي‌توانيم بگوييم كه گراني نيست. اصلا حرف ما اين نيست كه نبايد به اين مسائل پرداخته شود بلكه توجه به اين مسائل لازم است. اما حرف من اين بود كه آيا سوال از رييس‌جمهور راه‌حل مناسبي است كه ايشان جمله من را آن‌طوري در برنامه تلويزيون به كار گرفتند كه اتفاقا من تصميم داشتم حضورا خودم اين مساله را به ايشان بگويم.

پس شما نگفتيد كه شرمنده مردم هستيد؟

به هر حال ما هم ناراحت هستيم و اين‌طور نيست كه از اين گراني‌ها ناراحت نباشيم. اما من به آقاي مطهري كه معتقد است از طرح سوال مي‌توان به نتيجه رسيد مي‌گويم كه نتيجه آن را بگوييد. به هر حال هركسي از كاري كه انجام مي‌دهد يك هدفي دارد. من مي‌گويم هدف شما از طرح سوال چيست و فكر مي‌كنيد به چه نتيجه‌يي مي‌توانيد برسيد.

يعني شما واقعا فكر مي‌كنيد سوال از رييس‌جمهور نمي‌تواند هيچ نتيجه‌يي داشته باشد؟

من مي‌گويم براي مردم نتيجه‌يي ندارد.

خب اگر سوال پرسيدن از رييس‌جمهوري نتيجه‌يي ندارد اساسا چرا اين اصل در قانون به رسميت شناخته شده است؟ در واقع چرا اهرمي كه هيچ كاركردي براي اصلاح امور ندارد به صورت قانوني در اختيار مجلس قرار گرفته است؟


خب حالا بالاخره بحث اين است كه آنهايي كه طرح سوال را دنبال مي‌كنند درصدد اين هستند كه به نوعي آقاي احمدي‌نژاد را به مجلس بكشانند. در واقع آنها دنبال اين نيستند كه سوالي بشود كه نتيجه‌يي از آن حاصل شود بلكه به دنبال اين هستند كه بگويند ما رييس‌جمهور را به مجلس كشانديم و بعد هم بالاخره آقاي احمدي‌نژاد مثل بار پيش جواب خواهد داد.

در اين صورت روش جايگزين شما چيست؟ يعني اگر معتقديد سوال از رييس‌جمهور فايده‌يي ندارد و مشكلات ناشي از قانون‌گريزي دولت حل نمي‌شود چه اقدامي را مفيد مي‌دانيد؟

روش جايگزين اين است كه متخصصان بايد بروند، بنشينند و ببينند كه اشكال‌ها و ايرادها در كجا است و بر همان اساس اقتصاددان‌هاي مجلس كه در كميسيون برنامه و بودجه هستند و علاوه بر آن افرادي كه توسط مجلس براي برنامه‌ريزي براي بازار ارز معرفي شدند از طريق تعامل با دولت به نتيجه مطلوبي برسند. خب همين بحث تعيين مكان براي ارز كه اسمش مركز مبادلات ارزي هست در همين راستا قرار دارد. البته من نمي‌خواهم بگويم كه مثلا ما خيلي دلسوز مردم هستيم و آن گروه ديگر در مجلس نيستند.

اينكه طرح سوال به نفع مردم هست يا نه بحثي است كه دو طرف استدلال‌هاي متفاوتي دارند و آقاي مطهري و نمايندگان هم نظر با ايشان معتقد هستند كه اتفاقا سوال از رييس‌جمهور در شرايط فعلي به نفع مردم است. اما آن چيزي كه در صحبت‌هاي آقاي مطهري مطرح است اينكه برخي نمايندگان تاكيد مي‌كنند كه سوال از احمدي‌نژاد بر خلاف نظر رهبري است...

نه. اين‌طور نيست. هيچ‌وقت هيچ‌كس نگفته كه... بعضي‌ها گفته‌اند كه استنباط ما از صحبت‌هاي رهبري اين است كه اختلافات را كنار بگذاريم و به حل مشكلات بپردازيم.

اما خب درباره طرح سوال گفته مي‌شود كه اين اصلا به معناي اختلاف نيست و يك...

خب بله اين نظر آنها است و عيبي هم ندارد. ما كه نمي‌توانيم به زور نظر خودمان را به آنها تحميل كنيم.

اما آقاي كوثري يك مساله‌يي كه براي افكار عمومي مطرح است اينكه مجلس به نوعي از حضور احمدي‌نژاد در ساختمان بهارستان واهمه دارد...


نه اصلا اين‌طور نيست. اتفاقا هيچ واهمه‌يي وجود ندارد چراكه اين قضيه دقيقا در زماني هست كه نمايندگان اصولگرا داراي چنين جسارتي هستند كه بتوانند از ايشان سوال بپرسند. اما ما فكر مي‌كنيم بهتر از طرح سوال اين است كه ما به فكر راه‌حلي براي برطرف كردم مشكلات اقتصادي و معيشتي مردم باشيم.

اما اين مساله‌يي كه براي افكار عمومي مطرح است اتفاقا آقاي احمدي‌نژاد هم به آن اشاره كرد و گفت كه آمدن به مجلس را فرصتي براي «نگفته»هايش مي‌داند...

خب حالا ايشان بيايد و «نگفته»هايش را هم بگويد. كسي حرفي ندارد و قرار نيست كسي ايشان را كنترل كند و مثلا به آقاي احمدي‌نژاد بگويد كه حتما بايد اين حرف را بگويي و غير از آن نبايد بگويي.

اما برخي اعضاي فراكسيون اصولگرايان با محوريت آقاي حداد همين تهديد رييس‌جمهور را دليلي براي متشنج شدن فضا در صورت حضور احمدي‌نژاد در مجلس تلقي كرده بودند...

نه. بحث اين بود كه ممكن است اين مساله باعث شود كه بازاري كه اكنون رو به ثبات دارد را دوباره به تزلزل بكشاند و اگر مشكلات از طريق ديگري كه ثبات به هم نخورد حل شود به مراتب بهتر است. حالا اگر كساني فكر مي‌كنند با سوال از رييس‌جمهور مشكلات حل مي‌شود و اين ثبات هم به هم نمي‌خورد ما هم واقعا خوشحال مي‌شويم و قبول داريم كه اين كار انجام شود. اما تحليل ما الان اين است كه با سوال از آقاي احمدي‌نژاد و حضور ايشان در مجلس احتمال اينكه بازار به هم ريخته شود وجود دارد.

پس فكر مي‌كنيد بهتر است كه مجلس باز هم كوتاه بيايد؟

نه. به هيچ‌وجه اين كوتاه آمدن نيست. اتفاقا الان اين مسائلي كه به وجود آمده اين است كه مجلس دائما گير داده است و دولت هم تقابل مي‌كند. يعني مجلس و دولت با يكديگر تعامل نمي‌كنند و مي‌خواهند با هم تقابل كنند. ما مي‌گوييم كه با تقابل كاري درست نمي‌شود. اما اينكه كسي بخواهد برخلاف قانون كار كند، قطعا مجلس جلوي او مي‌ايستد.

الان مساله سوال از رييس‌جمهور در چه وضعيتي قرار دارد؟

خب طرح صادر و ابلاغ شده و از زماني كه اعلام شده رييس‌جمهور به مدت يك ماه وقت دارد تا به مجلس بيايد و به سولات نمايندگان پاسخ دهد.

شما از كساني بوديد كه اين طرح را امضا كرديد و بعد امضايتان را پس گرفتيد؟

نه. من هيچ‌گاه اين طرح را امضا نكردم.



تاریخ انتشار : 20 آبان 1391, 02:03



» اخبار مرتبط:

  • احمدي نژاد به دنبال تسويه حساب سياسي است
  • جريان انحرافي رقيب جدي اصولگرايان است
  • احمدی‌نژاد از تایید صلاحیت مشایی مطمئن شده است
  • اميدواريم تلاشمان براي اجماع اصلاح‌طلبان تا عيد غدير نتيجه دهد
  • احمدي‌نژاد مي‌خواهد ناگفته‌ها را بگويد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟