مشروح اخبار


» دکتر محبوب افراسیاب رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد: داوری یک رشته ی بسیار پیچیده امروز دنیای حاکم است



آیین اعطای پروانه داوری به 17 نفر از داوران حرفه ای، با حضور محبوب افراسیاب رئیس کل دادگستری استان و سید حسن مرتضوی رئیس توسعه ی حل اختلاف استان و جمعی از کارکنان دادگستری استان برگزار شد.


 آیین اعطای پروانه داوری به 17 نفر از داوران حرفه ای، با حضور محبوب افراسیاب رئیس کل دادگستری استان و سید حسن مرتضوی رئیس توسعه ی حل اختلاف استان و جمعی از کارکنان دادگستری استان برگزار شد.



به گزارش راک نیوز به نقل از روابط عمومی و ارتباطات دادگستری کل استان کهگیلویه و بویراحمد و خبرنگار خبرگزاری میزان، در آغاز این آیین دکتر محبوب افراسیاب رئیس کل دادگستری استان به موفقیت نظام های حقوقی دنیا در فاصله گیری از دادرسی های رسمی اشاره و اظهار داشت: در بحث سیستم‌های قضایی دنیا اگر بخواهیم نظام‌های حقوقی موفق را تعیین کنیم که در چه شاخص‌هایی موفق بوده‌اند، اولین شاخص این نظام‌ها این است که، از فرایند دادرسی رسمی فاصله گرفته‌اند و به سوی توسعه نهادهای غیر رسمی قضایی از جمله نهادهای داوری و میانجیگری و غیره استفاده کرده‌اند.


 وی افزود: در یک برآورد کلی می‌توان گفت که شاخص‌های توسعه یافتگی در نظام سیاسی در هر کشور این است که نگاه کنیم ببینم چقدر از شاخص‌های نظام کیفری و ضمانت اجراهای کیفری فاصله گرفته‌اند.


دکتر افراسیاب ادامه داد: یعنی ضمانت اجرای برقراری نظم عمومی جامعه یا ضمانت اجرای حمایت از افراد جامعه را نظام کیفری قرار نمی‌دهند که بر خلاف این‌ها کشورهای توسعه نیافته و کمتر توسعه یافته شاخص اصلی آنها تمرکز بر دادرسی متمرکز است. یعنی به جای این نهادها که توسعه پیدا کنند بر سیستم دادرسی کیفری متمرکز شده‌اند و در چنین کشورهایی نرخ جرائم و تعداد عناوین مجرمانه بسیار زیاد است.


 دکتر افراسیاب افزود: ما در راستای اجرای اسناد بالادستی مخصوصاً برنامه هفتم توسعه، راهی نداریم جز اینکه از تمرکز بر دادرسی کیفری به سمت تمرکز بر ضمانت اجراهای مدنی تغییر جهت بدهیم. یعنی ما در اختلافات، دادرسی‌ها را به مردم واگذار کنیم که جنبه دوم آن رویه استقرار عدالت ترمیمی است و این  یعنی اینکه مردم و نمایندگان جامعه در فرایند دادرسی‌ها نقش ایفا کنند و در پروسه دادرسی حاکمیت و دولت حذف می‌شوند.


 وی افزود: در نظام قضایی، ما حتماً باید از یک نظام عدالت عمودی محض فاصله بگیریم و از عدالت افقی که استقرار و پایه‌های آن حضور مردم و نمایندگان جامعه و نهادهای مدنی پایه ی اساسی دادرسی‌هاست، استفاده نماییم. و در واقع داور جزء یکی از این عناصر و مؤلفه‌های عدالت ترمیمی می‌باشد یعنی اینکه مردم و نهادهای مردمی جهت استقرار عدالت و حاکمیت نیز در بحث امنیت جامعه و مردم حضور پیدا می‌کنند.


 دکتر افراسیاب رئیس کل دادگستری استان در ادامه بیان داشت: یک داور باید به اصول و قواعد دادرسی به عنوان یک قاضی نگاه کند و به این فرایندها توجه کند که بر این امر، دادگاه‌ها نظارت دارند.


قاضی القضات دادگستری استان ابراز کرد: اگر داور در فرآیند دادرسی، قواعد شکلی و ماهوی موجد حق  را رعایت نکند، دادگاه از اجرای رأی داور خودداری خواهد کرد.


وی گفت: اگر داور در فرایند دادرسی قواعد شکلی و ماهوی را رعایت نکند از جهات اجرای رأی دادگاه خودداری خواهد کرد واعد موجود حق نیز باید رعایت شوند.


دکتر افراسیاب بیان کرد: اصل تناظر در دادرسی مدنی که حقوق طرفین می‌باشد باید نیز رعایت شود و داور باید به این اصل پایبند باشد.


 دکتر افراسیاب گفت: اساسی‌ترین اصل در دادرسی‌های مدنی، اصل تناظر می‌باشد که باید به طرفین اجازه گفتگو و بحث را بدهند و در پرونده‌ها داور باید به موضوعی ورود کند که در صلاحیت داور است و نمی‌تواند به موضوعاتی که به داور ربط ندارد ورود نماید.


 وی افزود: داوری یک رشته ی بسیار پیچیده امروز دنیای حاکم است. یعنی در دنیای امروز اختلاف بین تجار کلان دست اول دنیا ارجاع و در نهادهای داوری که در نهادهای بین المللی است نیز اجرا می‌شود.


رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد درپایان تصریح کرد: آراء داور توسط محاکم نظارت می‌شود و فرایند داوری از دادگاه جدا نیست و در داوری آراء باید اصولی باشند.


در این آیین پروانه داوری حرفه ای به 17 نفر از اعطاء شد که این افراد پرونده هایی را که شرایط داوری دارند و از سوی دادگاه ها به آنان ارجاع می گردد، رسیدگی می نمایند.



تاریخ انتشار : 2 تیر 1403, 16:08



» اخبار مرتبط:

  • 2 خبر جدید از دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد
  • بازدید سرزده رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد از شعب قضایی مرکز و چند حوزه ی قضایی استان/ تصاویر
  • ادامه بازدیدهای رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد از حوزه‌های قضایی/ پایان بازدیدهای دور اول دکتر افراسیاب
  • رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد: بیش از ۲۸۰ نفر مددجو در حبس استان، منتظر دستان سخاوتمند و کمک‌های خیران قرار دارند بدهی این افراد قریب ۲۵ میلیارد تومان است
  • رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در شورای پیشگیری از وقوع جرم استان: آمار جرائم سایبری در برخی شهرستان‌ها نگران کننده است
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟