مشروح اخبار


» اجرای پروژه كاداستراراضی ملی استان و تشكيل پايگاه سامانه اطلاعات زمين



 معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان اجرای طرح کاداستر را یک راه‌حل مناسب برای کاهش استعلامات و عوامل تخریب در منابع طبیعی خواند و گفت: طرح کاداستر باعث سهولت دسترسی به اسناد می شود و از تصرفات افراد سودجو و زیاده‌ خواه جلوگیری می‌کند.

مهندس احسان نعمتی در همین زمینه گفت:


به گزارش راک نیوز به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد، معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان اجرای طرح کاداستر را یک راه‌حل مناسب برای کاهش استعلامات و عوامل تخریب در منابع طبیعی خواند و گفت: طرح کاداستر باعث سهولت دسترسی به اسناد می شود و از تصرفات افراد سودجو و زیاده‌ خواه جلوگیری می‌کند.

مهندس احسان نعمتی در همین زمینه گفت: در راستای اهداف کلی سند چشم انداز 1404 و مدیریت منابع آب و خاک کشور و همچنین سیاست های کلی نظام در بخش کشاورزی و منابع طبیعی مصوب 1384 مجمع تشخیص مصلحت نظام و ماده 9 قانون آمایش و بهره وری بخش کشاورزی، کاداستر اراضی ملی و دولتی در دستور کار سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور قرار گرفته است.

مهندس نعمتی اهداف اجرای طرح کاداس را تثبیت مالکیت، تقویت مدیریت و نظارت اراضی ملی و دولتی، شناسایی و برخورد قانونی با متجاوزان به اراضی ملی و جلوگیری از زمین خواری، ایجاد پایگاه واحد اطلاعاتی و خدمات رسانی درون سازمانی، ایجا زمینه تحقق اهداف دولت الکترونیک دانست.

وی در خصوص اجرای این طرح در استان گفت: در استان ما در سال جاری این طرح در سطح 280 هزار هکتار از محل اعتبارات ملی اجرا خواهد شد. در صورتی که از محل اعتبارات استانی، به این امر اعتباری اختصاص داده شود، این اداره کل آمادگی دارد این میزان سطح را افزایش دهد.

مهندس نعمتی در ادامه بیان داشت: اجرای پروژه کاداس با استفاده از عکس و تصاویر ماهواره ای، زمینی و تبدیل رقومی عکس ها و نقشه ها وتطبیق نقشه با وضعیت موجود و کنترل و بروز رسانی آنها می باشد.

محدوديت زمين هاي مناسب براي توسعه طرح هاي صنعتی و اقتصادی و زیست محیطی، ايجاب مي نمايد از اراضي موجود كشور استفاده بهينه شود. مشخص نبودن مالكيت ها ، كاربري ها، تغييرات كمي و كيفي اراضي و هر نوع تصميم‌گيري براي واگذاري جهت طرح هاي توسعه مستلزم داشتن اطلاعات دقيق است و نياز به نقشه هايي با دقت بالا است.

کاداستر (Cadastral Map) نقشه‌برداری ثبتی است، یعنی نقشه‌برداری‌ای که ارزش حقوقی داشته باشد و بتوان بر اساس مرزهای آن سند مالکیت صادر کرد.

فدراسيون بين المللي نقشه برداري (FIG)، كاداستر را اینگونه تعریف نموده استفهرست مرتب شده اي از اطلاعات مربوط به قطعات زمين (در داخل مرز جغرافيايي يك كشور) كه شامل نقشه برداري و افزودن ساير مشخصه هاي زمين نظير حقوق مالكيت، كاربري، اندازه و ارزش، به نقشه مقياس بزرگ بوده و به طور رسمي به ثبت مي رسد. 

سرعت و سهولت دسترسی به اطلاعات ملک، مستندسازی اطلاعات اراضی، استناد قانونی و دقیق در محاکمات جهت نیل به احقاق حقوق عامه، افزایش امنیت حقوقی مالکان و آسان‌سازی معاملات ارضی  از بین بردن زمینه‌های تصرف اراضی دولتی و ملی، ایجاد توسعه پایدار و امنیت ملی و زمینه‌سازی تاسیس نظام کارآمد از جمله مزایای این طرح است.  

 



تاریخ انتشار : 30 اردیبهشت 1394, 20:15



» اخبار مرتبط:

  • دستگیری ۲۰ زمین‌خوار در گچساران
  • بازداشت ۱۵ کارمند منابع طبیعی استان تهران
  • یکی دیگر از مدیران احمدی نژاد درکهگیلویه وبویراحمد عزل شد
  • مدیرکل جدید منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
  • توقف محموله ای ازبیلهر به مقصد کردستان!
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟