مشروح اخبار


» گفتمان موحد؛ بر "گفتمان مردم داری و عزت" پایانی نیست



"گفتمان" اصطلاحی است که در زمینه‌ها و رشته‌های گوناگونی نظیر فلسفه، جامعه شناسی و انسان شناسی کاربرد گسترده داشته و در بهترین تعریف این اصطلاح باید به کلام میشل فوکو برگردیم وقتی می گوید: گفتمان یعنی هر عملی که توسط آن افراد واقعیت را با معنا آمیخته‌اند.

مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین راک نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.

گفتمان موحد؛ بر "گفتمان مردم داری و عزت" پایانی نیست

"گفتمان" اصطلاحی است که در زمینه‌ها و رشته‌های گوناگونی نظیر فلسفه، جامعه شناسی و انسان شناسی کاربرد گسترده داشته و در بهترین تعریف این اصطلاح باید به کلام میشل فوکو برگردیم وقتی می گوید: گفتمان یعنی هر عملی که توسط آن افراد واقعیت را با معنا آمیخته‌اند.
عزت‌ مندی در انسان شناسی به عزت نفس بر می گردد یعنی ما خودمان را ارزشمند، ارجمند، گرامی، محترم، شایسته و کافی بدانیم. 
از موضوعات مهم و مرتبط با انتخابات نوع گفتمان نامزدهای حاضر در صحنه انتخابات است.
نوع گفتمان هر نامزد انتخاباتی موضوعی اقتضائی بوده و به عوامل و مولفه های مختلفی بستگی دارد. در واقع هر گفتمانی حامل پیام و هدف اصلی فرد یا حزب شرکت کننده در انتخابات است که در لوای شعار محوری و یا به عبارتی پارادایم(الگو) اصلی احزاب یا افراد مطرح می شود. در یک نظام انتخاباتی که مبتنی بر تحزب بوده و رقابت میان احزاب و گروه ها باشد، نوع گفتمان نامزدها توسط احزاب و یا گروه های سیاسی مرتبط تعیین می گردد. اما در مناطقی همانند کهگیلویه بزرگ و سایر موارد مشابه که انتخابات فرد محوری است، آنچه مهم است نوع گفتمان افراد شاخص شرکت کننده در میدان رقابت است‌.
در خصوص گفتمان نامزدها چند نکته مهم وجود دارد.
یکم_ نوع گفتمان رابطه معناداری با پیشینه، سوابق اجرایی و اعتقادی نامزد(کاندیدا) دارد. در واقع انتخابات عرصه قضاوت عمومی مردم است؛ در صورت وجود تناقض میان گفتمان نامزد های نمایندگی با سابقه و پیشینه آنان، جامعه نیز این موضوع را به خوبی درک و تشخیص داده تا به طور خودآگاه آن را پس بزند. از این جهت باید گفت نمی توان با گفتمانی تصنعی و فصلی، پیشینه و سابقه خود را انکار کرد. بعبارتی نمی توان مردم را گول زد.
دوم؛ گفتمان منتسب به فرد نامزد نمایندگی مجلس، در طول یک فرآیند زمانی طولانی ایجاد می گردد. به عبارتی گفتمان سازی یک شبه، فصلی و موسمی نیست؛ یک گفتمان براورد و معدل نگاه افراد جامعه به یک فرد است یعنی برآیند عملکرد و ادعاهای فرد در طول سالیان طولانی است که در صحنه عمل مورد آزمون اجتماعی قرار گرفته و نهادینه شده است.
 این روزها در منطقه کهگیلویه بزرگ شاهدیم نامزدهای محترم با گفتمان های مختلف در صحنه و در معرض قضاوت و رای مردم قرار دارند. در برخی موارد دیده می شود نسبت به نوع گفتمان انتخاباتی جناب آقای موحد ایراد و انتقاداتی وارد می شود و آن را قدیمی، تکراری و ناکارآمد می دانند.
در این خصوص لازم است نکاتی را مطرح کرد:
۱_ شاکله گفتمان موحد در همان گفتمان عزت خلاصه می شود که مولفه های آن عبارتند از مردم داری، عزتمندی، اخلاق مداری، پیگیری شبانه روزی مشکلات مردم، پاسخ گویی، در دسترس عمون بودن، صداقت و ...
۲_ گفتمان موحد قدیمی یا جدید، تکراری یا نو، علمی یا سنتی و هر ویژگی دیگری که برای این گفتمان قائل شویم، در خلائ شکل نگرفته بلکه منبعث از بطن مشکلات، معضلات، نیازمندیها و اقتضائات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی منطقه کهگیلویه بزرگ در گذر زمان شکل گرفته است؛ در ۶ دوره انتخابات گفتمان غالب و مورد اعتماد مردم بوده و دیگر جریانات و افراد با گفتمان های کاذب شان را به حاشیه رانده است.
سوم_ از افرادی که این ایام گفتمان موحد را مورد انتقاد قرار می دهند این پرسش مطرح می شود که گفتمان راهگشا و مورد نیاز منطقه کهگیلویه بزرگ در این ایام و ادوار قبلی انتخابات چه گفتمانی با چه شاخص هایی بوده و توسط کدام نامزد یا نامزدها مطرح شده و مردم چه پاسخی به آنها داده اند؟
چهارم_ با ملاحظه گفتمان نامزدهای حاضر در صحنه انتخابات کهگیلویه بزرگ و بدون هیچ گونه تعصب و سوگیری باید گفت، گفتمان موحد الحق و الانصاف نسبت به دیگران کماکان ارجح، کارآمد و دارای مقبولیت بیشتری مابین مردم منطقه داشته و بنابر تحلیل کارشناسان سیاسی_اجتماعی بسیاری، موحد با گفتمان مردم داری، احترام و عزیز شماردن مردم کهگیلویه بزرگ، برای هفتمین بار بیرق این گفتمان را در انتخابات پیش روی با همت، حمیت و همراهی مردمش برافراشته خواهند داشت.



تاریخ انتشار : 27 دی 1402, 11:05



» اخبار مرتبط:

  • معرفی رئیس ستاد انتخاباتی جبهه پایداری در فارس
  • *در همچنان بر همان پاشنه می چرخد*
  • مدیریت آینده کشور با اصولگرایان خواهد بود
  • سفر احمدی نژاد به کهگیلویه و بویراحمد تکذیب شد
  • ادغام ستادهای انتخاباتی لنکرانی و جلیلی در کهگیلویه و بویراحمد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟