مشروح اخبار


» کارنامه موفق "پزشک خانواده" بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ انجام ۵۵ هزار ویزیت در سال ۱۴۰۲



رئیس تیم سلامت خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت: سال گذشته حدود ۵۵ هزار ویزیت از سوی پزشکان خانواده انجام شد.


رئیس تیم سلامت خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت: سال گذشته حدود ۵۵ هزار ویزیت از سوی پزشکان خانواده انجام شد.
به گزارش راک نیوز به نقل از روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران دکتر آذین اسکندری به مناسبت روز جهانی پزشک خانواده عنوان کرد: در سال گذشته به صورت میانگین روزانه ۳۰۰ نفر از جمعیت تحت پوشش به پزشکان خانواده بیمارستان نفت مراجعه و ویزیت شدند.
وی افزود: ۵ پزشک خانواده در بیمارستان نفت فعالیت دارند که ‌به ازای هر پزشک خانواده دو هزار و نهصد نفر تحت نظر بوده و خدمات‌دهی لازم در این خصوص را دریافت می‌کنند.
رئیس تیم سلامت خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ادامه داد:‌ پزشکان خانواده به عنوان پزشک مرجع هر خانوار تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران به شمار می‌رود که با توجه به تشکیل پرونده سلامت هر یک از افراد لیستی از وضعیت سلامت جسمانی جامعه هدفشان در اختیار دارند.
دکتر اسکندری گفت:‌ با توجه به سابقه ۲۱ ساله اجرای طرح پزشک خانواده اعتماد لازم میان خدمات گیرندگان با این پزشکان ایجاد شده است.
وی عنوان کرد:‌ پرونده سلامت هر یک از افراد زیر پوشش این طرح به صورت الکترونیکی تعبیه شده و تمام اطلاعات وضعیت سلامت جسمی فرد از جمله نوع بیماری و یا داروهای مصرفی در اختیار است.
دکتر اسکندری یادآور شد: با توجه به ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی در خصوص پزشک خانواده هر پزشک باید به صورت مستمر وضعیت سلامت افراد زیر مجموعه خود را کنترل کند که این امر منجر به ردگیری بیماری‌های غیرواگیر همچون فشار خون و دیابت شده است.
وی تاکید کرد:‌ بخش عمده موارد شناسایی شده بیماران دیابت و فشار خون در جمعیت تحت پوشش ماحصل اجرای این طرح بوده که منجر به انجام اقدامات مداخلانه در فرصت مناسب شده است.
انجام معاینات دوره‌ای بیش از شش هزار نفر از خدمات گیرندگان
مسئول تیم پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران عنوان کرد: سال گذشته معاینات دوره‌ای بیش از شش هزار نفر از خدمات گیرندگان انجام شد. 
دکتر اسکندری در توضیح بیشتر در این باره اظهار کرد: بیشترین درصد معاینات دوره‌ای مربوط به افراد تحت پوشش شاغلین به میزان ۷۴ درصد است.
وی یادآور شد: معاینات دوره‌ای افراد دارای بیماری‌های دیابت و فشارخون هر سه ماه یکبار و افراد دارای بیماری‌های چربی‌خون و چاقی هر شش ماه یکبار انجام می‌پذیرد.
دکتر اسکندری اظهار داشت: خدمات مراقبت از مادران پیش از بارداری حین بارداری و پس از زایمان، معاینات روتین زنان همچون تهیه نمونه پاپ اسمیر، معاینه سینه، معاینات ورزشی بانوان، خدمات مربوط به زنان یائسه و پیگیری و فراخوان بیماران دارای بیماری‌های مزمن غیر واگیر (همچون دیابت، فشارخون، چربی خون، بیماری‌های قلبی، اضافه وزن، چاقی و ...) غربالگری و معاینات دوره‌ای خانواده‌های شاغلین و بازنشسته‌ها جهت تشخیص و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر از دیگر خدمات ارائه شده در واحدهای بهداشت خانواده و پرستار خانواده است.
رئیس تیم سلامت خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ادامه داد: هدف کلی تیم پزشک خانواده ارتقاء سطح سلامت جامعه خانواده صنعت نفت می‌باشد.
دکتر اسکندری با بیان اینکه پزشکان خانواده با صلاح دید خود می‌توانند افراد را به پزشکان متخصص ارجاع دهند تا در صورتی که نیاز به معاینات بیشتر دارند توسط آنها انجام شود توضیح داد: تمام خانواده‌هایی که تحت طرح پزشک خانواده قرار می‌گیرند، ارجاع آنها به متخصصان بالینی هدفمندتر می‌شود؛ به گونه‌ای که ارجاع‌های بیهوده به پزشکان کاسته می‌شود که خود کاهش مراجعات حضوری در کلینیک‌ها را به دنبال دارد.
۱۹ ماه می مصادف با ۳۰ اردیبهشت روز جهانی پزشک خانواده نامگذاری شده است. برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ توسط انجمن جهانی پزشکان خانواده( WONCA ) به عنوان روز جهانی ثبت شد و به طور رسمی به سراسر جهان اعلام گردید.
هدف از بزرگداشت روز جهانی پزشک خانواده، معرفی نقش پزشکان خانواده در ارائه مراقبت‌های بهداشتی فردی، جامع و مستمر به جامعه است. روز جهانی پزشک خانواده، فرصتی است برای همه پزشکان خانواده جهان تا اقدامات تأثیر گذاری را که برای سلامت خانواده و جامعه انجام می‌دهند جشن بگیرند.
موضوع امسال روز جهانی پزشک خانواده مطابق با برنامه "سبز" WONCA (سیاره سالم، افراد سالم) است.



تاریخ انتشار : 1 خرداد 1403, 14:35



» اخبار مرتبط:

  • به ثمر نشستن خدمتی دیگر؛ خانه بهداشت آبگرمو افتتاح شد
  • کمبود پزشک خانواده در گچساران و کهگیلویه
  • 460 مرکز در کهگیلویه و بویراحمد با بیمه سلامت و طرح پزشک خانواده طرف قرار داد هستند
  • ۹۵ هزار گچسارانی از مزایای طرح پزشک خانواده بهره‌مند می‌شوند
  • تشریح نشست رییس شبکه بهداشت و درمان گچساران با اصحاب رسانه
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟