مشروح اخبار


» ۹۵ هزار گچسارانی از مزایای طرح پزشک خانواده بهره‌مند می‌شوند



سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از بهره‌مندی حدود ۹۵ هزار نفر از مردم شهرستان گچساران از مزایای طرح پزشک خانواده خبر داد.

دکتر سعید جاودان سیرت در آیین افتتاح اجرای طرح پایلوت پزشک خانواده شهری در گچساران گفت: هم اکنون شهرستان گچساران به عنوان پایلوت طرح پزشک خانواده در کهگیلویه و بویراحمد انتخاب شده و تا یک ماه آینده این طرح در شهرستان های بالای ۲۰ خانوار استان اجرا خواهد شد.

وی افزود: طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در شهرهای بالای ۲۰هزار نفر اجرایی شد و اجرای این طرح نیازمند اختصاص پزشکان و تامین نیروی انسانی از جمله مراقبان سلامت است.

وی بیان کرد: در این طرح به ازای هر سه هزار نفر یک پزشک و ۲ مراقب سلامت نیاز است و یکی مراقبان سلامت می بایست ماما باشد.

جاودان سیرت اظهار کرد: با فعال شدن برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر خدمات بر مبنای سطح‌بندی به بیماران ارائه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع از برنامه های مهم دولت سیزدهم است، افزود: اجرای این طرح نیازمند فرهنگ‌سازی، اطلاع رسانی و تبیین جایگاه و نقش پزشک خانواده و نظام ارجاع، اجتناب از تقاضاهای القایی و اجرای پوشش همگانی مراقبت‌های بهداشتی اولیه است.

گچساران پایلوت اجرای طرح پزشک خانواده شهری کهگیلویه و بویراحمد شد

جاودان سیرت گفت: ارتقای کمی و کیفی سطح سلامت، افزایش دسترسی عادلانه و رضایت مندی مردم به خدمات با کیفیت بالا، کاهش پرداخت پول از جیب مردم و مدیریت منابع حوزه سلامت از اهداف کلی اجرای این طرح است.

وی ادامه داد: این طرح در قالب هر ایرانی باید مراقب سلامت خود را بشناسد در شهر های بالای ۲۰ هزار نفر در استان شامل دهدشت، بویراحمد، گچساران و یاسوج اجرا خواهد شد.

۹۵ هزار نفر در گچساران زیر پوشش طرح پزشک خانواده قرار گرفتند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: ۹۵ هزار نفر در شهرستان گچساران زیر پوشش طرح پزشک خانواده قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: این طرح در چهار مرکزخدمات جامع سلامت و ۱۳ پایگاه سلامت شهرستان گچساران اجرا خواهد شد.

جاودان سیرت اظهار کرد: بطور کلی نظام ارجاع شامل سه سطح است که سطح یک در مرکزخدمات جامع سلامت برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در سطح یک اگر مردم در قالب آن به تیم پزشک خانواده مراجعه کنند، هزینه‌هایشان کاهش می یابد، مراجعه به متخصص و فوق‌تخصص تنها با نظر پزشک خانواده انجام و از مراجعه‌های بی‌مورد به پزشکان رده بالا جلوگیری می‌شود.

جاودان سیرت گفت: سطح یک نظام ارجاع یعنی بیمار به پزشک خانواده و تیمش از جمله ماما، مراقب سلامت، بهیار در مراکز و پایگاه‌های بهداشت، مراجعه و معاینات اولیه را دریافت می‌کند. اگر درمان شد، نیازی به مراجعه به بیمارستان‌ها و متخصصان ندارد و هزینه‌های هنگفت بابت سی‌تی‌اسکن و ام آر ای به بیمار تحمیل نمی‌شود.
وی گفت: سطح ۲، یعنی ارجاع بیمار به کلینیک‌های فوق‌تخصصی و بیمارستان‌ها. اگر پزشک عمومی متوجه شود که بیمار نیازمند دریافت خدمات درمانی پیچیده‌تر است، وی را به این سطح ارجاع می‌دهد و افراد در مواجهه با هر بیماری ساده‌ای، دیگر به مراکز تخصصی مراجعه نمی‌کنند و مشمول هزینه و تعرفه دولتی از بیمارستان‌ها نمی شوند.

گچساران پایلوت اجرای طرح پزشک خانواده شهری کهگیلویه و بویراحمد شد

مزیت بعدی این طرح آن است که هزینه‌های تشخیصی و میزان بستری‌ها به طور چشمگیری کاهش یافته و دریافت پول توسط پزشکان هم هدفمندتر می‌شود.



تاریخ انتشار : 4 اردیبهشت 1402, 17:12



» اخبار مرتبط:

  • استان فارس ومدیریت آزمون وخطای "دکترایمانیه"!/ تغيير نظام ارجاع پزشک خانواده
  • طرح پزشك خانواده در کهگیلویه اجرا مي‌شود
  • بهره‌مندی بیش از 3 میلیون نفر از طرح تحول سلامت در کهگیلویه و بویراحمد
  • کمبود پزشک خانواده در گچساران و کهگیلویه
  • 460 مرکز در کهگیلویه و بویراحمد با بیمه سلامت و طرح پزشک خانواده طرف قرار داد هستند
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟