مشروح اخبار


» رئیس کمسیون برنامه وبودجه مجلس:اندیشه بهمن بیگی متعلق به گروه خاصی نبود



نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: اندیشه شادروان محمد بهمن بیگی متعلق به گروه خاصی نبوده بلکه به تمام قشرها از جمله بزرگان هنر و ادب تعلق دارد.


اندیشه بهمن بیگی متعلق به گروه خاصی نبود

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: اندیشه شادروان محمد بهمن بیگی متعلق به گروه خاصی نبوده بلکه به تمام قشرها از جمله بزرگان هنر و ادب تعلق دارد.

غلام رضا تاج گردون چهارشنبه شب در آیین بزرگداشت معلم عشایر استاد محمد بهمن‌بیگی افزود: استاد محمد بهمن بیگی با پرورش استعدادهای درخشان عشایر گام های مهمی را در عرصه فرهنگ و ادب در کشور برداشت.

وی بیان این که اندیشه ‌پروری یکی از نکات برجسته شخصیتی استاد بهمن‌بیگی است،گفت: استاد بهمن بیگی در زمان خدمت خود نسلی را پرورش و تقدیم جامعه کرد که هر کدام از این تحصیلکرده ها، امروز در زمینه های گوناگون در جامعه به خدمت صادقانه مشغول هستند.

وی تصریح کرد: استاد بهمن بیگی با تولید، ترویج علم و دانش در قلب مردم عشایر ماندگار شد که این خود نشان از خصلت برجسته وی است.

تاج گردون با بیان اینکه بهمن بیگی یکی از افتخارات جامعه معلمی کشور است بیان کرد: این استاد با تلاش فراوان در زمینه پرورش استعدادهای درخشان فرزندان عشایر کشور آثار ماندگار و ریشه ای بر جای گذاشت.

وی تصریح کرد: همه ما وظیفه داریم که با برگزاری چنین برنامه هایی نام و خاطره بزرگان و افراد تاثیرگذار مانند محمد بهمن بیگی را گرامی بداریم.

تاج گردون گفت: اندیشه شادروان محمد بهمن بیگی متعلق به گروه خاصی نبوده بلکه به تمام قشرها از جمله بزرگان هنر و ادب تعلق دارد.

زنده یاد استاد محمد بهمن بیگی بنیانگذار آموزش عشایر در ایران و از ایل قشقایی بود.

استاد بهمن بیگی از سال 1331 به تنهایی کار خود را آغاز و در طول 28 سال مدیریت بر اداره آموزش عشایر ایران بیش از ده هزار معلم را تربیت و اولین جایزه فرهنگی یونسکو را در سال ۵۳ دریافت نمود.

استاد بهمن بیگی تجربه‌های آموزشیِ خود را در پنج اثر در قالب داستان با عناوین "بخارای من، ایل من"، "اگره قره قاج نبود"، "به اجاقت قسم"، "طلای شهامت" و "عرف و عادت در عشایر فارس" منتشر کرد.

گفتنی است محمد بهمن‌بیگی تولد ۱۲۹۸ - درگذشت ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹،نویسنده ایرانی و بنیان گذار آموزش و پروش عشایری در ایران بود.

بهمن‌بیگی در ایل قشقایی در منطقه‌ای بین شهرک‌های خنج و فیروزآباددر استان فارس به دنیا آمد.

وی پس از پایان دورهٔ کارشناسی حقوق در دانشگاه تهران، در راستای سیاست‌های دولتِ وقت و با پیوستن به اصل چهار ترومن، در زمینه برپایی مدرسه‌های سیّار برای بچه‌های ایل شروع به فعالیت کرد.

بهمن‌بیگی توانست دختران عشایری را نیز به مدرسه‌های سیّار جلب کند و نخستین مرکز تربیت معلم عشایری را بنیان نهد.



تاریخ انتشار : 3 تیر 1395, 08:28



» اخبار مرتبط:

  • مراسم بزرگداشت محمد بهمن بیگی در شیراز برگزار میگردد+جزئیات مراسم
  • گزارش تصویری بزرگداشت استاد بهمن بیگی
  • گلایه همسربهمن بیگی از سازمان یونسکو
  • نامگذاری جایزه ی سال انجمن ترویج علم ایران بنام محمد بهمن بیگی+ عکس
  • در آخرین پنجشنبه سال 94طی آیینی باشکوه: مزار زنده یاد استاد محمد بهمن بیگی پدر تعلیمات عشایر ایران در شیراز گلباران شد+تصاویر
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟