مشروح اخبار


» سید محمد موحد ،ریزش ها و رویش ها



به طور طبیعی در هر دوره از انتخابات متناسب با مقتضیات زمان و مکان ، نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی با ریزش و رویش هایی همراه می باشند.

مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین راک نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.

موحد ،ریزش ها و رویش ها
به طور طبیعی در هر دوره از انتخابات متناسب با مقتضیات زمان و مکان ، نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی با ریزش و رویش هایی همراه می باشند.
در این میان بخشی از ریزش ها متوجه نماینده مستقر بوده و در این خصوص شکی وجود ندارد.عمده ریزش ها و رویش ها تحت تاثیر سه مولفه مهم قرار دارند.مولفه اول نبود احزاب شناسنامه دار و واقعی در کشور و به تبع آن فرد محور بودن انتخابات به جای برنامه محوری .مولفه دوم شرایط خاص استان های محروم و شهرستان های کوچک با ساختارهای قومی و قبیله ای است که به تبع آن انبوهی از خواسته ها و انتظارات نامتعارف و بغصل غیر ممکن را به دنبال دارد. مولفه سوم عدم رعایت اصل تفکیک قوا و ساختار معیوب موجود است به گونه ای که بعضا نمایندگان مجلس به جای ایفای نقش نمایندگی بیشتر نقش مسئولان اجرایی را به عهده میگیرند به طوری که امروز کارنامه عملکرد دولت به عنوان عملکرد نمایندگان ارائه میشود و شاهد نوعی مسابقه در این زمینه هستیم.در نتیجه این سه مولفه تمام اشکالات ساختاری و تاریخی نظام اجرایی و تقنینی کشور متوجه نماینده مستقر در مجلس میگردد.در این تحلیل در چارچوب این مدل به تحلیل رویش ها و ریزش ها در هواداران سید محمد موحد پرداخته شده است.در هر کدام از مولفه های مورد بررسی هم زمینه رویش وجود دارد هم ریزش اما شدت این دو با هم فرق دارد. مهم برآیند آن است.
شرایط نمایندگی در‌مناطق محروم به گونه ای است که اصولا نمایندگان این مناطق را یک بار مصرف لقب داده اند که البته با واقعیات میدانی هم مطابقت دارد. با نگاهی به انتخابات ها و منتخبان ادوار مناطق محروم به ندرت فردی برای چند بار به مجلس راه یافته است. از این نظر جناب آقای موحد یک استثناست.همین موضوع و حضور مستمر و مداوم در مجلس یکی از عوامل ریزش و رویش هواداران است اما در خصوص ایشان برآیند رویش ها بر ریزش ها غلبه داشته است.
موضوع مهم دیگر که در مناطق محروم باعث ریزش اطرافیان کاندیدا ها می باشد بحث بیکاری و اشتغال است که در آینده مفصل به ان پرداخته میشود اما به اجمال اشاره میشود. در آخرین دوره حضور جناب آقای موحد قریب به ۸۰ هزار رای کسب کرده است.قطعا تعداد زیادی از این جمعیت جوانان جویای کار هستند و به این امید رای داده اند.از طرف دیگر شرایط در کشور به گونه ای است که کلید حل مشکل بیکاری سرمایه گذاری و رونق تولید است که این موضوع حضور و فعالیت بخش خصوصی را می طلبد که آن هم تابع شرایط خاص خود است و دولت تنها حمایت کننده و تسهیل گر است.این موضوع در کنار گرایش به کار دولتی در میان افراد جویای کار باعث گردیده تمام نگاه ها به نماینده مستقر ختم شود.به طور طبیعی امکان اجابت چنین حجم از درخواست اشتغال نه تنها برای موحد بلکه برای هیچ ابر نماینده دیگری مقدور نیست.بنابراین به طور طبیعی بخشی از این افراد ممکن تحت تاثیر وعده های انتخاباتی به سایر نامزدها تمایل پیدا کنند.البته در کهگیلویه دوستان همه امتحان خود را در این زمینه پس داده و ابهامی در این رابطه وجود ندارد.
موضوع مهم بعدی و به اعتقاد حقیر مهمترین موضوع بحث انتصابات و عدم توجه به شایسته سالاری در منطقه است.چه بخواهیم و چه نخواهیم بدون شک یکی از عوامل موثر بر انتخاب مدیران نمایندگان هستند.گرچه مسئولان اجرایی از این موضوع تحت عنوان تعامل و مشورت یاد میکنند اما این موضوع قابل کتمان نیست.گرچه معتقد به عدم دخالت نماینده در امور اجرایی هستیم اما در خصوص شرایط مساوی را برای نماینده ها در نظر میگیرم.بحث ضعف مدیران استانی و شهرستانی موضوعی است که در کل استان به عنوان پاشنه آشیل نمایندگان مطرح شده است. قطعا بخشی از این موضوع متوجه جناب آقای موحد می باشد.از طرف دیگر شرایط خاص جغرافیایی و ارتباطات سببی و نسبی و نفوذ اطرافیان در استان ما به گونه ای است که رعایت شایسته سالاری را بسیار سخت و دشوار می نماید.بغصا مشاهده میشود حتی فردی که از نظر سیاسی مخالف یک نماینده است بر حسب همین مناسبات فامیلی و معذورات اشاره شده ارتقا یافته اند . از طرف دیگر ساختار طائفه ای به گونه ای است که هر انتصابی انجام شود اولا به یک طائفه وابسته است که این موضوع باعث اعتراض سایر طوایف و بغضا ریزش هایی خواهد بود‌.مدیران ضعیف و فاقد صلاحیت از دو جهت باعث ریزش هواداران هستند.از یک طرف ضعف آنان از طرف دیگر برخی اقدامات و زد و بندهایی است که خودسرانه انجام می دهند که خواسته یا ناخواسته به پای نماینده نوشته میشود.تنها کلید حل این مشکل رعایت شایسته سالاری نسبی است که بنا به موارد مطروحه اجرای آن سخت و از این نظر استان ما نیازمند تحول هستی یا به عبارتی جراحی اساسی است.
موضوع مهم دیگر زیاده خواهی برخی هواداران و یا به عبارت رایج برخی خود لیدر پندارها است.انشااله به روزی برسیم که بساط دلالی رای برای همیشه از مناطق ما برچیده شود و مردم محروم از دست این پدیده راحت گردند. برخی افراد خواسته های متنوعی از نماینده داشته اند. اما به دلایلی همه خواسته های آنان امکان تحقق پیدا نکرده است .به طور مثال فردی ۳ فرزند بیکار داشته ۲ نفر آن مشغول به کار شده اند و سومی بنا به محدویت هایی بیکار باقی مانده است .به خاطر این موضوع و اینکه ممکن است وعده ای از طرف سایر کاندیدا ها چند ماهه و موقت برای به کارگیری فرزند سوم دریافت کرده باشد امروز در کمال نمک نشناسی در نقش منتقد موحد ظاهر شده و به تخریب ایشان می پردازند.نکته جالب اینکه این موضوع در میان رقبای جناب آقای موحد نیز مشاهده میشود. هستند افرادی که سالها در کنار موحد بوده و به عنوان دست راست و سخنگوی موحد از آنها یاد میشود اما همین افراد امروز موحد را به بی برنامگی متهم می کنند.در این صورت دوستان محترم مدعی هم خود جزئی از این بی برنامگی هستند. دقت داشته باشند این موضوع از نگاه تیز بین مردم مخفی نخواهد ماند.
موضوع مهم دیگر اینکه برخی اوقات بنا به مقتضیات اداری و سازمانی اتفاقاتی روی میدهد که روح نماینده از آن خبر ندارد.به عنوان نمونه حسب مقررات اداری فردی جابجا میشود.یا فردی تخلفی انجام داده و حسب مقررات با ایشان برخورد اداری شده است.متاسفانه به دلیل عدم رعایت اصل تفکیک قوا در مناطق قبیله ای و عشیره ای همه این اتفاقات چه مثبت چه منفی به نماینده مستقر ربط داده میشود که از این جهت هم ممکن است با ریزش هایی همراه بوده است.
آخرین موضوع حضور نامزدهای مختلف در صحنه است.به طور طبیعی در استان ما و از جمله حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ در هر دوره انتخابات متناسب با افراد حاضر در میدان رقابت، میزان رای افراد متفاوت است و هر دوره تابع شرایط خاص خود است.در این دوره شاهد حضور طیف متنوعی از داوطلبان هستیم که هر کدام با نیتی امده اند. برخی از نامزدها حتی با اینکه داوطلبانه میدان را ترک بودند به صحنه برگشته اند. برخی از یاران دیروز در صحنه انتخابات حاضر شده اند. برخی جوانان جویای نام حضور دارند که جای خوشحالی است. انشااله شورای محترم نگهبان هم با وسعت نظر با موضوع برخورد کرده و همه عزیزان حاضر در صحنه تایید گردیده که به تبع آن مردم دامنه انتخاب بالایی داشته و شاهد رقابتی تمام عیار در انتخابات کهگیلویه بزرگ باشیم.قطعا این موضوع هم بر ریزش و رویش های انتخاباتی تاثیر خود را خواهد داشت.
در مجموع همون طور که بیان شد حضور طولانی مدت موحد در مجلس ریزش هایی از جنس آنچه بیان شد به همراه داشته است اما از طرف دیگر همین حضور طولانی مدت همراه با مردم داری و پیگیری مشکلات مردم باعث گردیده افرادی از سایر اردوگاه های رقبا به ایشان پیوسته و موحد را گره گشای کار خود بدانند.این روزها شاهدیم در ایام ملاقات روزانه جمعیت انبوهی به ایشان مراجعه می کنند .گرچه ممکن است خیلی از این افراد به نتیجه دلخواه نرسند اما همین حضور نشانه تاثیر گذاری موحد و امید افرینی برای مردم است. از طرف دیگر در منطقه شاهد پیوستن افراد و گروه های مختلفی به ایشان هستیم که از وعده و وعید های سایرین ناامید شده اند.البته جمعیتی هم به انتظار موج آفرینی نامزدها در روزهای پایانی و تمایل به نامزد برتر هستند که نباید از آنها چشم پوشی کرد



تاریخ انتشار : 21 آذر 1402, 12:33



» اخبار مرتبط:

  • چرا موحد مجدداً با اقبال عمومی روبرو خواهد شد؟
  • *مکتب موحد، مکتب کاندید پروری*
  • احترام به رای مردم به جای نبش قبر حوادث گذشته
  • موحد؛ مانیفست همه شمول*
  • آیا بازگشت موحد بازگشت عزت به کهگیلویه بزرگ می باشد؟؟
  • » اشتراک گزاری خبر

    • گروه کاربری: ميهمان
    • آیدی یاهو: {yahoo}
    • تاریخ عضویت: --
    • وضعيت:
    • خبر
    • نظر
    ^
    AhVjevSToX
    • گروه کاربری: ميهمان
    • آیدی یاهو: {yahoo}
    • تاریخ عضویت: --
    • وضعيت:
    • خبر
    • نظر
    ^
    FLlkHVqodSm
    • گروه کاربری: ميهمان
    • آیدی یاهو: {yahoo}
    • تاریخ عضویت: --
    • وضعيت:
    • خبر
    • نظر
    ^
    خودش بازهم خودش عباش تومجلس باشه بهتره رقیبش تنهاشعارش درصحن مجلس مرگ بر کروبی مرگ ب موسوی بوده
    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟