مشروح اخبار


» ترورهای کور- از شهادت حاج قاسم تا بمباران زوار حرمش* به قلم دکتر خدیجه ثنائیان زاده



کابوسِ وحشتناکِ ترس ناشی از تجاوز، ظلم و تهدید و ارعاب همواره عامل ناگواری، رکود و نومیدی انسان در زندگی جمعی بوده است.

مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین راک نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.

*ترورهای کور- از شهادت حاج قاسم تا بمباران زوار حرمش*

به قلم دکتر خدیجه ثنائیان زاده
کابوسِ وحشتناکِ ترس ناشی از تجاوز، ظلم و تهدید و ارعاب همواره عامل ناگواری، رکود و نومیدی انسان در زندگی جمعی بوده است. رهایی از این کابوس و احساس امنیت در برابر عواملی که آرامش زندگی و حقوق فرد و جامعه را به مخاطره می‏افکنده و زندگی و آزادی و آسایش انسان را مورد تهدید قرار می دهد.
امروزه پدید تروریسم به یکی از مهم ترین دغدغه های امنیتی ملت ها و دولت ها در سراسر جهان تبدیل شده است. رواج پدیده تروریسم منحصر به منطقه و یا دولت های خاصی نیست، بلکه از کشورهای کوچک، کمتر توسعه یافته تا بزرگترین قدرت های دنیا به نحوی با این معضل امنیتی مواجه هستند.
تروریسم روشی برای ایجاد وحشت از طریق اقدامات خشونت‌آمیز به وسیله افراد مخفی در تشکیلات گروهی یا دولتی سری با اهداف عمدتا سیاسی، جنایی و غیر طبیعی که اهداف موردنظر، در زمره ی اهداف اصلی نیستند و قربانیان، انسانهایی هستند که فورا هدف قرار می‌گیرند، عمدتا به طور تصادفی و یا به صورت انتخابی (اهداف سمبلیک یا نمادین) از بین جامعه هدف انتخاب و نقش رساندن پیام را ایفا می‌کنند.
تروریسیم چند خصیصه مشترک را مد نظر قرار می دهد:
*اول،* به کارگیری خشونت یا دست کم تهدید به اعمال آن.
*دوم،* خشونت با اهداف سیاسی: گروه‌ها و بازیگرانی که در صدد تحت تاثیر قرار دادن اعمال و رفتار سیاسی حاکمان از طریق اعمال خشونت آمیز هستند.
*سوم،* غیر نظامیان، بالاخص زنان و کودکان.
 آماج تهدیدات و آسیب‌های تروریستی: خصیصه‌ای که به عنوان عنصر اصلی متمایز کننده تروریسم از سایر اشکال خشونت است. به گونه‌ای که ایجاد ترس و به راه انداختن آثار روانی مخرب علیه شهروندان مهمترین ویژگی تروریسم و اعمال تروریستی قلمداد می‌شود.
 *چهارم:* توسط خرده گروههای ملی انجام می‌گیرد-نه توسط ارتش یک کشور،
ترور سردار سلیمانی نشان داد که اقمار بزرگ برای رسیدن به اهداف و منافع نامشروع خود آماده اند به هر نوع جنایات غیر انسانی دست بزنند و این راهی بود که جز رسوایی و شکست برای آنها منفعتی به بار نیاورد.
اهمیت فعالیت های سردار سلیمانی فقط محدود به برنامه ریزی، سازماندهی و مدیریت اقدامات نظامی برای مبارزه با تروریسم نبود، سردار سلیمانی سدی در برابر تحقق برنامه های داعش و واشنگتن برای غیر انسانی کردن فضای خاورمیانه و سپس گسترش آن به سایر مناطق همجوار و سراسر جهان بود.
  فعالیت و شخصیت سردار و همچنین وضعیتی که امروز در عرصه بین الملل ایجاد شده است، نشان می دهد که ترور این فرمانده بزرگ به یک عامل بسیار مهم ژئوپلیتیک جهان تبدیل شده است.
بدون تردید سردار شهید از زمره انگشت شمار شخصیت هایی بود که معماری آینده ثبات و امنیت خاورمیانه مدیون خرد، شجاعت و قهرمانی آنها است که به صورت کلان در نقش آفرینی ایران و کشوهای دوست آن برجستگی خواهد یافت، سردار سلیمانی نقش مهمی در اتحاد کشورهای اسلامی محور مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی داشت. ژنرال فقیدی که جهان بینی دینی اش جایگاه خاصی برایش ایجاد کرد.
بمب گذاری:
این عمل یکی از قدیمی‌ترین روش‌های تروریست‌ها می‌باشد. با توجه به عوامل متعدد، همچون سهولت دستیابی تروریست‌ها به مواد منفجره که به صورت دزدی از کارخانه‌های تولید مواد منفجره و پادگان‌ها و یا ساخت آنها توسط تروریست‌های آموزش دیده ممکن می‌گردید‌، استفاده از این روش را در میان تروریست‌ها گسترش زیادی داده است
 هدف عملیات بمب‌گذاری تنها تخریب نیست، بلکه حاوی پیامی نمادین نیز هست. به بیان دیگر، بمب‌گذاری نوعی فعالیت ارتباطی است که از یک زبان سمبولیک بهره‌برداری می‌نماید تا پیام سیاسی خود را فریاد بزند.
جمهوری اسلامی ایران نیزهموراه به دلیل ماهیت ایدئولوژیک و اسلامی انقلاب و حمایت از گروه‌های مبارز فلسطینی و حزب الله لبنان یکی از قربانیان اصلی تروریسم بوده است
برای دشمنان ایران یک دشمن و رقیب استراتژیکی است که از افزایش قدرت آن، از هر طریق ممکن، باید جلوگیری شود. از جمله موثرترین ابزار بر علیه جمهوری اسلامی ایران توسل به تروریسم دولتی و به کارگیری گروه‌های تروریستی برای انجام ماموریت‌های تروریستی بر علیه ایران می‌باشد.
با گذشت بیش از چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، سناریوها و اقدامات تروریستی علیه مردم ایران همچنان ادامه دارد و گویی برای آن هم پایانی نیست؛ گروهک های متنوع ترور همواره در مسیر توطئه و ترور گام برمی‌دارند.
ناامن سازی مراسم‌های مذهبی و عزاداری‌هایی که در بطن تاریخ و جامعه ایران ریشه دوانده و به بخشی از ارزش‌ و فرهنگ جمعی مردم در جغرافیای ایران تبدیل شده‌اند، نه تنها مردم را نسبت به آن‌ها دلسرد نمی‌کند بلکه تجربه چهار دهه عناد با این آیین‌ها نشان داده که مردم در حراست از آیین‌های خود عقب ننشسته‌اند. 
واقعیت مشهود در جامعه امروز ایران، اشتراک نظر تمام ایرانیان درباره اهمیت امنیت درکشور، فارغ از تمام اختلاف سلایق، علایق و عقاید است و به نظر می‌رسد درک و پذیرش این اصل از سوی گروه‌های تروریستی و حامیان آن‌ها روز به روز دشوارتر می‌شود و تلاش های بی وقفه برای تضعیف ایران و واداشتن جمهوری اسلامی به گذشت و امتیاز دادن در برابر خواسته های دشمنان در منطقه، هیچ نتیجه ای در پی نداشته است واقتصاد ایران علی رغم تشدید بی وقفه تحریم ها همچنان بر روی پای خود استوار ایستاده است و حتی موفق به ایجاد فاصله بین ایران و کشورهای دوست منطقه نشدند.



تاریخ انتشار : 14 دی 1402, 08:34



» اخبار مرتبط:

  • پیام تسلیت مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد
  • روحانی: عصر ما عصر آدمکشی نیست
  • بیانیه شورای عالی امنیت ملی در پی شهادت سردار سلیمانی
  • پیام تسلیت مدیر کل راهداری کهگیلویه و بویر احمد در پی شهادت سردار سپهبد سلیمانی
  • بازتاب نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی در رسانه های انگلیسی زبان
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟