مشروح اخبار


» مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه وبویراحمد:مردم به اجرای سد آبریز امیدوار باشند



با اختصاص اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی سازمان برنامه و بودجه و دستور استاندار سد آبریز کهگیلویه و بویراحمد اجرا می شود.


به گزارش راک نیوز،مدیرعامل آب منطقه‌ای استان در نخستین جام رسانه امید استان گفت: مجوز‌های مختلف سد آبریز با ۱۷۲ میلیارد متر مکعب گرفته شده است.

آرش مصلح با اشاره به اینکه مطالعات این سد در سال ۹۰ آغاز شده است افزود: در سفر آقای منصوری و جلسه مدیریت شده و پشت درهای بسته ابعاد مختلف اجرای این سد بررسی شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون کمیته فنی و عالی آب کشور مستقیما بر مطالعات این سد نظارت می کند ادامه داد: قرار است ۱۰ مکان دیگر در محل اجرای این سد حفاری و نمونه برداری شود.

مصلح از اختصاص اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی سازمان برنانه و بوجه برای این سد خبر داد و گفت: امسال این سد در ردیف لایحه بودجه قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: امید داشتیم که به دست آیت الله رئیسی در هفته دولت این سد کلنگ زنی شود اما امید است با نظارت و پیگیری و بررسی دقیق خانمی که کارشناس ارشد حوزه این سد را به عهده دارد  ان شاء الله دولت بعد کنلگ زنی آن انجام شود..

آرش مصلح در بخش دیگری از سخنانش افزود: هم اکنون ۳ سد در حال ساخت در استان داریم و ۶۱ پروژه در حال حاضر در استان در مرحله اجرا است.

وی ادامه داد: با احداث این سد‌ها ۵۰ هزار هکتار از اراضی دیم به آبی تبدیل می‌شود و ۸۰ درصد جمعیت استان از نعمت آب آشامیدنی پایدار برخوردار خواهند شد.

مصلح اضافه کرد: نقش دولت سیزدهم در حوزه‌های پروژه‌های آبی کامل تحول آفرین بوده و با ورود آیت الله رئیسی در استان در سال ۱۴۰۰ تنها سد تنگ سرخ در حال احداث بود و ایشان از ابتدای دولت مردمی ۳ هزار میلیارد اعتبار برای حوزه آب استان مصوب شد.

وی افزود: ۲۴۰ مناقصه برای بخش آب در این دولت انجام شد که دیروز ۳ مناقصه به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان برگزار شد و هفته بعد نیز با حضور وزیر کشور چند پروژه آب در کهگیلویه و بویراحمد شروع به کار خواهد کرد.

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان کهگیلویه وبویراحمد گفت: پروژه‌های شاخص استان شامل سد تنگ سرخ، تامین آب اراضی غربی دهدشت، تامین آب از سد کوثر به بهمئی، تامین آب دیشموک برای جمعیت ۷۶ هزار نفر، سد تنگ سرخ برای تامین جمعیت ۴۰۰ هزار نفر، سد مخزنی سقاوه برای صنعت و کشاورزی، تامین آب لیشتر از پروژه‌های شاخص این دولت هستند.

وی بیان کرد: سد تنگ سرخ سال ۹۰ کلنگ زنی شد و تا حال ۶۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است که ۶۰۰ میلیارد آن مربوط به این دولت بوده است و بعد از ۱۰ سال ابزار دقیق این سد از اروپا وارد شد که قرار است که آب این سد با انتقال ۲۴ کیلومتری به شهر یاسوج انتقال پیدا کند.

مصلح با اشاره به تنگ سرخ تصریح کرد: امروز پیشرفت سد تنگ سرخ به ۵۹ درصد رسیده است و پروژه آبرسانی از سدکوثر به لیکک پیشرفت ۸۸ درصدی رسیده است که این پروژه ۶۰ کیلومتر خط انتقال آن است.

وی اضافه کرد: پروژه انتقال آب از سد کوثر ۲۴۰ هزار نفر را تامین آب شرب خواهد کرد که هر درصد پیشرفت آن ۳۰ میلیارد هزینه دارد و مخزن آن در دهدشت تا ۷۲ ساعت آب شرب دهدشت را تامین می‌کند و اتصال آن به شبکه شهر آغاز شده است که هزینه انتقال آن ۵۰ میلیارد است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان کهگیلویه وبویراحمد گفت: سال گذشته ۱۰۰۰ میلیارد تومان لوله و تجهیزات خریداری شد و بیش از ۱۰۰ میلیارد ابزار دقیق وارد استان کردیم و دستگاه سی پی تی که می‌تواند عمق آب را تخمین بزند که در این دولت خریداری شد.

وی با بیان اینکه سد کوثر آب شرب ۵۰۰۰ هکتار از اراضی را تامین خواهد کرد اظهار کرد: ما ۱۰۰ کیلومتر لایروبی کانال‌ها را داشتیم و سطح زیر کشت اراضی را دو برابر کردیم.

وی افزود: ۱۱ سد بزرگ در حال مطالعه است که با استفاده از پهپاد‌های پیشرفته در حال نقشه برداری است که میتوان به مطالعه ۱۷۰۰ کیلومتر رودخانه اشاره کرد.

مصلح با اشاره به پروژه‌های در دست احداث اضافه کرد: سد پراشکفت و سد سرگیچینه، سد شرقی در دنا، سد سرآسیاب یوسفی، سد کنگل و… از جمله پروژه‌های در حال پیگیری است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: واحد شماره ۱ نیروگاه از هفته بعد وارد مدار خواهد شد و هر کیلومتر آبرسانی به لیکک ۲۵ میلیارد هزینه دارد این پروژه در ۱۱ سال ۵۹ میلیارد هزینه گرفته بود.

مصلح با بیان اینکه سد چم شیر ۴۰ درصد برق استان را می‌تواند تولید کند، از طرح امامزاده جعفر، چهار حلقه چاه تامین اب شرب در باشت برای پایداری آب این شهرستان به پروژه‌های در حال اجرا نام برد و افزود: توجه دولت نسبت به بخش آب با صدوز مجوز‌های سدسازی نسبت به تمامی دولت‌های ماقبل بینظیر بود این راه ادامه پیدا خواهد کرد.



تاریخ انتشار : 24 خرداد 1403, 16:23



» اخبار مرتبط:

  • اختصاص 500 میلیارد تومان به طرح های آبی کهگیلویه و بویراحمد
  • اتمام سد «سرپری» نیازمند ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار است
  • بهره برداری از طرح بزرگ آبرسانی سدکوثر به شهر لیکک در دهه فجر امسال
  • پاسخ آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در باره ابهام پل بید انجیر / تمام مجوزهای احداث سد آبریز اخذ شده است
  • ۱۶ میلیارد تومان برای مطالعات سد آبریز کهگیلویه و بویراحمد در نظر گرفته شد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟