مشروح اخبار


» انتخابات کهگیلویه، آزمون شایسته سالاری و قومیت گرایی



با اعلام نتایج تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس در حوزه کهگیلویه بزرگ تا حدودی مختصات انتخابات در این منطقه مشخص شده است‌.

مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین راک نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.


*انتخابات کهگیلویه، آزمون شایسته سالاری و قومیت گرایی*

با اعلام نتایج تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس در حوزه کهگیلویه بزرگ تا حدودی مختصات انتخابات در این منطقه مشخص شده است‌.
 نگاهی به ترکیب نامزدهای تایید صلاحیت شده نشان میدهد این دوره از انتخابات از جهاتی متفاوت ترین و رقابتی ترین دوره انتخابات در تاریخ کهگیلویه بزرگ می باشد. از یک جهت تنوع قومیتی و از جهت دیگر تنوع سیاسی در بین نامزدها مشهود است.
 بدون شک یکی از متغیرهای مهم انتخابات در مناطق عشیره ای و قبیله ای، بحث قومیت گرایی است. تجربه نشان داده است حذف کامل این متغیر از معادلات انتخاباتی امکان پذیر نبوده و یکی از مؤلفه های مهم و چه بسا در برخی مناطق به عنوان مهمترین عامل پیروزی یک نامزد به شمار میرود که نمونه آن را در بخش هایی از کشور تجربه کرده ایم. بنابراین با علم به این موضوع باید تلاش کرد نقش این متغیر را در انتخابات در حد ممکن تقلیل داد. انجام این مهم به عهده نخبگان، متنفذین، صاحبان فکر و قلم، جامعه دانشگاهی و همه دلسوزان واقعی جامعه است.
در اینکه قومیت، هویت ماست و زیبایی ایران اسلامی به ترکیب متفاوت قومیتی و یا به اصطلاح قومیت بسان رنگین کمان زیبایی کشور ما را در بر گرفته است.
با نگاهی به مواضع برخی نامزدهای محترم و هواداران آنها در ایام اخیر، متاسفانه در منطقه کهگیلویه، افرادی با پافشاری به مقوله ی قومیت و مطرح کردن برخی مسائل محلی و قومی و پررنگ کردن برخی موارد بین طائفه ای، سعی در انحراف افکار و قضاوت و در نهایت انتخاب مردم دارند. به عبارتی به دنبال مصادره به مطلوب قومیت گرایی هستند.عامدانه به دنبال این هستند که شیرینی و طراوت رنگین کمان زیبایی قومیت را در کام مردم تلخ نمایند.
تا جائیکه پا را فراتر گذاشته و با استفاده از همین اهرم به دنبال شکست اراء و مهندسی انتخاب مردم با هدف حذف چهره مردمی و خدمتگذار مردم یعنی موحد هستند به گونه ای که در محافل انتخاباتی خود، تنها هدف خویش از حضور در انتخابات را جلوگیری از ورود موحد به مجلس اعلام کرده اند.
این در حالی است که در کنار متغیر قومیت، متغیر مهم شایسته سالاری قرار دارد. البته قومیت با شایسته سالاری تناقضی ندارد. هر فردی در هر گوشه ای از کهگیلویه بزرگ انتخاب یا در مسئولیتی منصوب شود قطعا مربوط به یک طائفه و ایل مشخصی است. اما مهم آن است که فردی که انتخاب میشود شایستگی و صلاحیت لازم را داشته باشد. هیج ایرادی ندارد اگر همه مدیران اجرایی از یک طائفه باشند اما دارای شایستگی و صلاحیت باشند. این یعنی کنار رفتن قومیت به نفع شایستگی. اما نگرانی و خطر آنجاست که شایستگی به نفع قومیت کنار رود‌. در این صورت تبعات آن غیر قابل جبران خواهد بود.
 امروز افرادی در کهگیلویه این مسیر را دنبال می کنند. در حالی که خود متهم ردیف اول دامن زدن به بحث قومیت و خود پیش قراول و رکورد دار استفاده از قوم و قبیله خود در مناصب مدیریتی بوده اند در مغلطه ای آشکار، موحد را به قوم گرایی در انتصابات و دامن زدن به اختلافات قومیتی متهم می کنند.
قوم گرایی و پررنگ کردن مرزهای قومیتی بدعت خطرناکی است که باید نسبت به آن هشدار داده شود. امروز وظیفه همه دلسوزان واقعی مردم کهگیلویه بزرگ این است که مبحث قومیت و شایسته سالاری را به درستی برای مردم تبیین کنند. اجازه ندهند برخی افراد با سوء استفاده از احساسات پاک این مردم در مسیر انتخاب مردم انحراف ایجاد نمایند. در مسابقه بین قومیت گرایی و شایسته سالاری با حفظ احترام قومیت همه وظیفه دارند با تمام قوا به نفع شایسته سالاری وارد میدان شوند. منطقه به اندازه کافی از قطار توسعه عقب است اگر خدای ناکرده در مسابقه مذکور قومیت گرایی پیروز گردد در آن صورت شرایط منطقه از آنچه هست نیز به مراتب بدتر خواهد شد و دود این کار به چشم مردم محروم منطقه خواهد رفت. بدون شک عزت واقعی کهگیلویه در گرو حفظ و تاکید ارزشهای اصیل قومیتی و اتحاد و وحدت حول محور شایستگی محقق خواهد شد. با نگاهی به فضای این روزهای منطقه کهگیلویه، تنها نامزدی که عزت واقعی کهگیلویه بزرگ را با شعار و عمل دنبال نموده و مینماید جناب آقای موحد و اردوگاه انتخاباتی ایشان است.



تاریخ انتشار : 16 دی 1402, 07:51



» اخبار مرتبط:

  • قومیت گرایی چالشی نهفته در انتخابات شوراهای کهگیلویه و بویراحمد
  • *شمارش معکوس تا خوان هفتمِ موحد*
  • چرا موحد ماحصل دموکراسی است؟
  • "نوبت رفاقت/روندی که در انتخابات دور گذشته شروع شد مردم را به آینده ای روشن تر امیدوار کرد"
  • آیت الله ملک حسینی:دامن زدن به مسائل قومی و قبیله‌ای در انتخابات خطرناک است
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟